PASTICCIOΑν Επιβιώσουμε από την Καταστροφή, Λέτε να το Οφείλουμε στην Ντίσκο και το Ολοκληρωτικό...

Αν Επιβιώσουμε από την Καταστροφή, Λέτε να το Οφείλουμε στην Ντίσκο και το Ολοκληρωτικό Ποδόσφαιρο;

Η Ελίνα Δημητριάδη σερβίρει όσους δε λένε ποτέ όχι σε ένα πιάτο γεμάτο από καλές ιστορίες.
popaganda_pasticcio

Το Pasticcio, επηρεασμένο από την πρόσφατη νίκη του ΠΑΟΚ επί του Ολυμπιακού, αφήνει για λίγο στην άκρη τα Όσκαρ, εξετάζει σενάρια καταστροφής και γυρίζει πίσω στα 70s, τότε που άνθιζε η ντίσκο και ο έρωτας στις gay κοινότητες του Σαν Φρανσίσκο και ο πλατωνικός έρωτας με το ολοκληρωτικό ποδόσφαιρο στην Ολλανδία (αλλά και λίγο στην Ελλάδα με τον ΠΑΟΚ του Λες Σάνον, είδατε πώς όλα δένουν γλυκά;).

Γενικά, σας βρίσκω με την disco σήμερα…

 

Γίνε Σούπερ Πλούσιος ή Επιβίωσε Προσπαθώντας

doomsday-preppers

“Borrowed time and borrowed world and borrowed eyes with which to sorrow it” γράφει ο Cormac McCarthy στο post-apocalyptic μυθιστόρημά του The Road, όπου οι πρωταγωνιστές του προσπαθούν να επιβιώσουν μετά από μία αδιευκρίνιστη καταστροφή. Ο Steve Huffman, συνιδρυτής και CEO του Reddit, και ο Yishan Wong, πρώην εργαζόμενος του Facebook και CEO του Reddit, έκαναν πρόσφατα επέμβαση λέηζερ για τη μυωπία. «Αν έρθει το τέλος του κόσμου ή κάποια καταστροφή, θα είναι εμπόδιο να χρειάζεσαι γυαλιά ή φακούς επαφής για την επιβίωσή σου», τονίζει ο Huffman. Κι όσο εμείς οι υπόλοιποι μαθαίναμε τα ROFL (rolling on the floor laughing) και τα LMAO (laughing my ass off), μερικοί από τους πλουσιότερους ανθρώπους στην Αμερική, ας πούμε εκπρόσωποι της Silicon Valley και hedge fund managers, χρησιμοποιούσαν τα WROL (without rule of law) και τα SHTF (when the “shit hits the fan”) σε κλειστά facebook groups και blogs, συζητώντας για την επιβίωσή τους σε περίπτωση κατάρρευσης των κοινωνικών δομών ή καταστροφής του κόσμου όπως τον ξέρουμε (δε θα βάλω link REM). Και αφού διάβασαν το “A mom’s guide to preparing for civil unrest”, τα αγοράκια αυτά αγόρασαν bitcoins και δίτροχα (για να μην μπλέξουν στην κίνηση την ώρα της διαφυγής), στόκαραν προμήθειες σε φαγητό και νερό, έφτιαξαν υπερεξοπλισμένα καταφύγια, με διαμερίσματα που κοστίζουν 3 εκατομμύρια δολάρια το καθένα, και αγόρασαν σπίτια στη Νέα Ζηλανδία, τη μόνη χώρα που θεωρείται αυτάρκης κι αρκετά ασφαλής σε περίπτωση καταστροφής. Ίσως, όμως, αυτά τα μέτρα να μην είναι αρκετά για τους 25 hedge fund managers, οι οποίοι βγάζουν περισσότερα ετησίως από όλους τους νηπιαγωγούς στην Αμερική μαζί, για να γλιτώσουν από μία καταστροφή ή από το λιντσάρισμα του πληθυσμού που θα ξεσηκωθεί εναντίον τους, λόγω της καλπάζουσας εισοδηματικής ανισότητας ή της ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας, ειδικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη να προβλέπεται ότι θα αντικαταστήσει σημαντικό ποσοστό του ανθρώπινου εργατικού δυναμικού (ΟΥΡΛΙΑΖΕ Ο SAM HINKIE, θυμάστε;). Όλοι αυτοί που παρακολουθούν τις οικονομικές και τεχνολογικές εξελίξεις από τόσο κοντά, έχουν τη δυνατότητα να κάνουν εκτίμηση του ρίσκου με υπολογισμούς σε μαθηματικό επίπεδο. Κάπου, όμως, έκαναν είτε λάθος ή και καθόλου υπολογισμούς σε ηθικό επίπεδο, επιλέγοντας τη διαφυγή και την εξασφάλιση της προσωπικής τους επιβίωσης έναντι των επενδύσεων που θα μπορούσαν να κάνουν με αυτά τα χρήματα στην παιδεία ή στην εύρεση λύσεων για να αποτρέψουν το πολυαναμενόμενο Doom Boom. Και μιας και το ρολόι, μετά την εκλογή του Trump, δείχνει δυόμισι λεπτά πριν από την καταστροφή, ίσως ήρθε η ώρα γι’αυτά τα κοφτερά μυαλά ν’αλλάξουν μυαλά…

Ολόκληρος ο οδηγός επιβίωσης των υπερπλουσίων ξεδιπλώνεται στο εκτενές ρεπορτάζ του New Yorker.


 

 

San Frandisco

cowley

Είναι 9 Οκτωβρίου 1982 και ο Patrick Cowley παρακολουθεί το πάρτυ για την κυκλοφορία του 3ου σόλο άλμπουμ του Mind Warp από τον ημιόροφο ενός κλαμπ στο Σαν Φρανσίσκο. Τα κορμιά των αντρών από κάτω πάλλονται στον ρυθμό των synthesizers του Cowley που λειτουργούν οργανικά και επιβάλλουν μία σεξουαλικά φορτισμένη ατμόσφαιρα με επίκληση στη σάρκα, κάνοντας το κομμάτι του “They came at night” ένα πολύ ταιριαστό #diplis. Ο Cowley, όμως, είναι καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι και σχεδόν ένα μήνα μετά θα πεθάνει στα 32 του από επιπλοκές σχετικές με το, άγνωστο τότε ακόμα, Aids. Ο Cowley, όχι τόσο γνωστός όσο ο περίπου σύγχρονός του Giorgio Moroder, μελοποίησε τον παλμό της gay κοινότητας του San Fran, υποστηρίζοντάς την, ταυτόχρονα, μέσα από τη νέα εκφραστική παλέτα που προσέφεραν οι πειραματισμοί του με τα σύνθια. Δίνοντας, με τις διαστημικές του συνθέσεις, μία διέξοδο από την καταπίεση και γεμίζοντας τα κλαμπ με μυρωδιές από ιδρωμένα σώματα σε έξαψη κι ανύψωση. Συνεχίζοντας να μπλέκει τη σεξουαλικότητα με τη μουσική και τα σώματα μεταξύ τους, ο Cowley έδωσε τη μουσική του και σε gay porn ταινίες, οι κασέτες των οποίων ανακαλύφθηκαν παρατημένες σε αποθήκες παλαίμαχων σκηνοθετών της βιομηχανίας πορνό και έτσι μπόρεσαν να επανακυκλοφορήσουν τα soundtracks από την queer dj κολλεκτίβα Honey Soundsystem και την Dark Entries Records του Josh Cheon (του τύπου που ερωτεύτηκε τη Λένα Πλάτωνος στο YouTube και ξαναβγάζει τους δισκους της στο Σαν Φρανσίσκο).

Οι κυκλοφορίες της δουλειάς του Cowley από την Dark Entries ανέστησαν το πνεύμα αυτού του πρωτοπόρου της ντίσκο, όπως λένε και οι New York Times, και άνοιξαν τον δρόμο για να «ακουμπήσει περισσότερους νέους ακροατές και να αναγνωριστεί και η γενικότερη συνεισφορά του στη μουσική».


 

Το «ολοκληρωτικό ποδόσφαιρο» ως «ολοκληρωμένο έργο τέχνης»

Cruyff

‘Ενα χρόνο σχεδόν μετά το θάνατο του Johan Cruyff και στο In Bed With Maradona, το ποδοσφαιρικό blog με όνομα που σκοράρει από τ’αποδυτήρια, εμφανίζεται άρθρο, στο οποίο το χέρι του Θεού που το έγραψε (see what i did there?) συνδυάζει μαγικά ποδόσφαιρο, φιλοσοφία, γεωμετρία και τέχνη. Κεντρικός άξονας είναι το «ολοκληρωτικό ποδόσφαιρο» (Total Football, στα ολλανδικά totaalvoetbal). Είναι η ριζοσπαστική ποδοσφαιρική φιλοσοφία, ψήγματα της οποίας είχαν εφαρμοστεί σε Ρωσία και Ουγγαρία μέχρι που την καθιέρωσε στα 70s ο Rinus Michels, προπονητής της Εθνικής Ολλανδίας και του Άγαξ. Βασικά χαρακτηριστικά: η ρευστότητα στην κίνηση και η κατάργηση των προκαθορισμένων θέσεων των παικτών (αμυντικός, μέσος, επιθετικός) μέσα στο γήπεδο. Η ικανότητα των παικτών να προσαρμόζονται σε όλες τις θέσεις ανά πάσα στιγμή ήταν προαπαιτούμενη και είχε ως αποτέλεσμα, εκτός πολλών άλλων, να δημιουργούνται συνεχώς περίτεχνα γεωμετρικά σχήματα μεταξύ των παικτών, με κυρίαρχο το τρίγωνο. Και κάπως έτσι, γίνεται πάσα στον Πλάτωνα και τη θεωρία ότι η δημιουργία του κόσμου βασίζεται σε τέλειους δεσμούς μεταξύ των 4 βασικών στοιχείων (γη, αέρας, φωτιά, νερό), οι οποίοι έχουν γεωμετρικές αναλογίες και, επίσης, βασική δομή το τρίγωνο. Κατεβάζοντας και την τέχνη στο παιχνίδι με το ολλανδικό κίνημα De Stijl που είχε επιρροές από τον Νεοπλατωνισμό και στόχο την έκφραση μιας παγκόσμιας αλήθειας μέσα από απλές γεωμετρικές φόρμες, γίνεται μία αναλογία με την υπολογισμένη λογική του Michels. Και μπορεί η δημοφιλής, έως τότε, ποδοσφαιρική τεχνική του Catenaccio των Ιταλών, με έμφαση στη σφιχτή άμυνα, να είναι σαν πίνακας του Τιτσιάνο, θελκτική και με στόχο την αποπλάνηση στην απαλή αγκαλιά των Ιταλών αμυντικών, οι Ολλανδοί, όμως, αντεπιτέθηκαν από όλες τις πλευρές με την εξερεύνηση του χώρου του γηπέδου, όπως αυτός αποτυπώνεται σε έναν πίνακα του Dutch master Jan Vermeer που λέει και ο David Winner στο βιβλίο του “Brilliant Orange: The Neurotic Genius of Football”.

Μιλώντας για καλλιτέχνες Dutch Masters, κανένας δε ζωγράφισε καλύτερα με την μπάλα και τη φιλοσοφία του «ολοκληρωτικού ποδοσφαίρου» από τον Johan Cruyff. Και, παρά το γεγονός ότι ο Πλάτωνας στην Πολιτεία έκανε λόγο για τους φιλοσόφους ως βασιλείς, αυτός ο «Πυθαγόρας με παπούτσια» ή «Νουρέγιεφ του ποδοσφαίρου» Johan Cruyff κράτησε τη θέση του βασιλιά στην καρδιά μας και τη θέση “team first, player later” στο γήπεδο. Την τελευταία προσθήκη στο παιχνίδι την έκανε ο Παναγιώτης Μένεγος στον φόρο τιμής του για τον Johan Cruyff, βάζοντας στην εξίσωση και την μπάλα που έπαιζαν οι Kraftwerk εκείνη την περίοδο στη μουσική και, έτσι, το τελευταίο λιθαράκι για να έχουμε ένα Gesamtkunstwerk (Total work of art).

Ολόκληρο αυτό το άρθρο-έργο τέχνης το διαβάζετε εδώ και μπόνους δώρο μία ενδιαφέρουσα ανάλυση από το These Football Times για τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που ευνόησαν την άνοδο του Catenaccio και του Total Footbal στις χώρες που εφαρμόστηκαν.

ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΣΤΟ INBOX ΣΟΥ
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.