facebook-news

Πριν από μερικές εβδομάδες, τα βλέμματα ολόκληρου του πλανήτη είχαν στραφεί στην πόλη Φέργκιουσον της πολιτείας του Μισούρι των ΗΠΑ, εκεί όπου η αστυνομία επιδεικνύοντας «υπερβάλλοντα ζήλο» πυροβόλησε και σκότωσε έναν άοπλο νέο. Ταραχές ξέσπασαν τόσο στην πόλη όσο και σε άλλες περιοχές των ΗΠΑ με τους πολίτες να κατηγορούν τις Αρχές για ρατσισμό καθώς και υπερβολική και αχρείαστη χρήση βίας και σε αρκετές μάλιστα περιπτώσεις δεν έλειψαν και τα εκτεταμένα επεισόδια.

Φυσικά ο ανάλογος χαμός προκλήθηκε και στα social media, μόνο που εδώ οι άμεσα ενδιαφερόμενοι παρατήρησαν μια σημαντική διαφοροποίηση ανάμεσα σε Twitter και Facebook, τουτέστιν τα δύο μεγαλύτερα δίκτυα. Ενώ στο Twitter οι ενημερώσεις για το συμβάν και τα παρελκόμενα αυτού εμφανίζονταν κανονικά μέσω tweets και retweets, στο Facebook, οι ίδιοι χρήστες ανέφεραν πως υπήρχε… σιγή ασυρμάτου επί του θέματος και πως αντίθετα, οι αρχικές σελίδες τους κατακλύζονταν με δημοσιεύσεις που αφορούσαν το Ice Bucket Challenge! Και βέβαια ολόκληρο το ίντερνετ έχει βουήξει: τυχαίο γεγονός ή επιτηδευμένη συγκάλυψη;

Τα δύο δίκτυα  διαφέρουν σε κάτι πολύ σημαντικό: το μεν Twitter προβάλλει στο feed μας όλες τις δημοσιεύσεις εκείνων που ακολουθούμε, τα πάντα. Ως εκ τούτου, οτιδήποτε γράψουν ή αναπαράγουν εκείνοι, θα εμφανιστεί στην αρχική μας σελίδα και τέλος. Το Facebook από την άλλη χρησιμοποιεί έναν αλγόριθμο με τη βοήθεια του οποίου «φιλτράρει» τα όσα ανεβάζουν οι φίλοι μας και επιλέγει να μας προβάλλει εκείνα που πιστεύει πως θα μας ενδιαφέρουν περισσότερο (βάσει των «κλικ» και των «like» μας πάντα). Είναι δυνατόν ο αλγόριθμος αυτός να πέφτει έξω, ακόμα κι αν κάτι πάρει τις διαστάσεις της δολοφονίας του Michael Brown στο Φέργκιουσον;

Μολονότι δειλά-δειλά οι άνθρωποι του Facebook παραδέχονται πως ο αλγόριθμός τους δεν είναι τέλειος αφού μιλάμε για ένα μηχάνημα που προσπαθεί να ψυχολογήσει τον άνθρωπο, το φαινόμενο έχει ήδη «βαφτιστεί» από τους ψυχολόγους ως αλγοριθμική λογοκρισία. Το Facebook έχει εξ’ άλλου λερωμένη τη φωλιά του καθώς δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που παραδέχθηκε ότι πειραματίστηκε με έναν σεβαστό αριθμό χρηστών του προκειμένου να μελετήσει την επίδραση των δημοσιεύσεων που έβλεπαν στις δικές τους και την ψυχολογία του. Για να μη βάλλω μόνο ενάντια του Facebook, ούτε στο Twitter τα πράγματα είναι καλύτερα: το #OccupyWallStreet δεν βρέθηκε ποτέ στα trending hashtags των ΗΠΑ την ώρα που το #Ferguson με δυσκολία βρήκε τον δρόμο του για το top 10.

Όσα βήματα μπροστά κι αν έχουμε κάνει στον τομέα της Τεχνολογίας, το μόνο βέβαιο είναι ότι ο άνθρωπος πρέπει να παραμείνει κυνηγός. Παλιότερα βέβαια κυνηγούσε το θήραμά του, τώρα θα πρέπει να κυνηγά τις ειδήσεις και τη σφαιρική ενημέρωση. Τροφή και στις δύο περιπτώσεις: για φάγωμα η μία, για σκέψη η άλλη.