Οι περισσότεροι χρήστες του internet συνδέονται καθημερινά σε κάποια υπηρεσία που καταγράφει πολλά από τα δεδομένα και τις online κινήσεις τους. Σχεδόν όλοι χρησιμοποιούν το Google και κάποια από τις πολυάριθμες υπηρεσίες του: Gmail, Google Maps, Google Photos, Music, Calendar ενώ εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν κινητά με το λειτουργικό Android. Όλες αυτές οι υπηρεσίες και εφαρμογές αποθηκεύουν δεδομένα και στοιχεία, τα οποία η Google χρησιμοποιεί για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης, αλλά και να κάνει ακόμη πιο αποτελεσματικό και εξατομικευμένο το διαφημιστικό της πρόγραμμα. Με ό,τι μπορεί να συνεπάγονται οι λέξεις «αποτελεσματικό» και «εξατομικευμένο».

Η εισαγωγική πρόταση στην πολιτική απορρήτου είναι δηλωτική των προθέσεων της: «Όταν χρησιμοποιείτε τις υπηρεσίες της Google, μας εμπιστεύεστε τα στοιχεία σας». Μια διαγώνια ματιά στους όρους που συνήθως αποδεχόμαστε χωρίς να διαβάσουμε, θα σας πείσει ότι αυτά που μοιράζετε είναι πολλά περισσότερα απ’ όσα πιστεύατε. Μια πιο προσεκτική ανάγνωση των 3.500 λέξεων πιθανότατα θα σας ανησυχήσει: «Συλλέγουμε στοιχεία, για να παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες σε όλους τους χρήστες μας. Αυτά αφορούν στην ανίχνευση βασικών πληροφοριών, όπως της γλώσσας ομιλίας σας, μέχρι στον εντοπισμό πιο σύνθετων πραγμάτων, όπως των διαφημίσεων που σας φαίνονται πιο χρήσιμες, των ατόμων που είναι πιο σημαντικά για εσάς στο διαδίκτυο ή των βίντεο στο YouTube που ενδεχομένως θα σας αρέσουν». Και φυσικά όλοι μας αποδεχόμαστε αυτούς τους όρους. Τα δεδομένα και τα στοιχεία μας είναι το τίμημα για να χρησιμοποιούμε δωρεάν όλες αυτές τις υπηρεσίες που πριν μερικά χρόνια βλέπαμε σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας.

Ποια είναι τα δεδομένα που μοιραζόμαστε

Από την πρώτη στιγμή που θα δημιουργήσουμε λογαριασμό Google, η εταιρεία αποκτά πρόσβαση και αποθηκεύει Όνομα, Διεύθυνση email και κωδικό πρόσβασης, Ημερομηνία γέννησης, Φύλο, Αριθμό τηλεφώνου, Χώρα. Δεν τα λες και λίγα για να κάνεις να αποκτήσεις ένα δωρεάν email ή να πραγματοποιήσεις μια απλή αναζήτηση. Αν σκεφτούμε με αναλογικούς όρους, πώς θα σας φαινόταν αν για να στείλετε μια χριστουγεννιάτικη κάρτα ή να αναζητήσετε υδραυλικό στον Χρυσό Οδηγό σας ζητούσαν να υποβάλετε σε κάποια ανώνυμη (ιδιωτικών συμφερόντων και υπερεθνική) αρχή όλα αυτά τα στοιχεία; Άσε καλύτερα, θα λέγατε. Τώρα όμως δεν το λέτε. Δεν το λέμε. Και η Google δεν αφήνει τίποτα να πέσει κάτω. Ούτε cookie.

H Google συλλέγει δεδομένα για οτιδήποτε κάνουμε online, όσο τουλάχιστον παραμένουμε συνδεδεμένοι σε κάποια από τις υπηρεσίες της. Κάθε φορά π.χ. που αναζητούμε κάτι, η αναζήτηση αποθηκεύεται. Το ίδιο και η επιλογή μας μετά την αναζήτηση. Και ο χρόνος που ξοδέψαμε στο προτεινόμενο site. Όπως και ο τρόπος που κινηθήκαμε μέσα στο site αυτό. Η συμπεριφορά μας που λένε οι διαφημιστές. Αν σταθήκαμε σε κάποια παράγραφο, αν μεγεθύναμε τη φωτογραφία, αν κάναμε κλικ σε κάποια διαφήμιση και τι ακριβώς ακολούθησε το κλικ αυτό.


Διάβασε όλο το άρθρο στο inside story (http://bit.ly/2nReaIV). 

Το inside story είναι το πρώτο συνδρομητικό–ενημερωτικό site χωρίς διαφημίσεις στην Ελλάδα. Ανεξάρτητο αποκαλυπτικό με οικονομική αυτοτέλεια και διαφάνεια. 

Ειδικά για τους αναγνώστες της Popaganda: Γνώρισε το inside story για ένα μήνα δωρεάν, βάζοντας τον κωδικό κουπονιού popaganda στην http://bit.ly/2hKhNL9