_MG_5591

Μια πρόχειρη πρόβλεψη για το μέλλον: μετά την ψηφιοποίηση των πάντων, το επόμενο βήμα δεν είναι παρά μια… επαυξημένη πραγματικότητα. Σκεφτείτε το λίγο. Αφού αντικαταστήσαμε το ταχυδρομείο με mail, το καμάκι με ατελείωτο ηλεκτρονικό chatting, το βιβλίο με τους e-readers του amazon, τον κοινωνικό αγώνα με το twitter και την εγκυκλοπαίδεια με το google search, έχει σχεδόν φτάσει το πλήρωμα του χρόνου για κάτι πιο «προχώ», για κάτι που θα έχει άμεσο αντίκτυπο στο φυσικό κόσμο χωρίς τη διαμεσολάβηση υπολογιστή. Πώς θα ήταν η ανάγνωση αν το βιβλίο σας ήταν συνδεδεμένο με ειδικούς αισθητήρες αυξομείωσης των καρδιακών σας παλμών και της αναπνευστικής σας λειτουργίας, πώς θα ήταν τα περιοδικά που ξεφυλλίζετε αν μπορούσατε να μεγαλώσετε τις εικόνες και να αλλάξετε τα χρώματα, πώς θα ήταν τα παράθυρά σας αν διέθεταν ειδικά φίλτρα σαν το instagram που θα άλλαζαν τη θέα του δωματίου σας ανάλογα με τη πρωινή σας διάθεση, γενικότερα πώς θα ήταν το κινητό σας αν έφτιαχνε καφέ και πώς θα ήταν οι καυγάδες αν μπορούσατε να βάλετε τον απέναντι στο mute; Σουρεάλ το συμπαντικό μέλλον, αλλά όχι και τόσο μακρινό, υποστηρίζουν οι διαχειριστές του The Phygital που μίλησαν στην Popaganda για το νέο φαινόμενο-στίγμα της εποχής, το περί ου ο λόγος “phygital”, και μοιράστηκαν τις δικές τους παρατηρήσεις και σκέψεις για τον phygital-ισμό και τη θέση που του επιφυλάσσει το μέλλον.

http://www.youtube.com/watch?v=iMrZmSPpIRw

Στενός ορισμός της έννοιας phygital δεν υπάρχει. Για όσους δεν το ‘πιασαν – που σίγουρα δεν είναι πολλοί – ο όρος είναι μια αυτοσχέδια μίξη των λέξεων physical και digital, που χρησιμοποιείται ακριβώς για να δηλώσει το σημείο όπου ο αναλογικός και ο ψηφιακός κόσμος συγκλίνουν. «Με το που ξεκίνησε ο ψηφιακός κόσμος, οτιδήποτε δημιουργείται ψηφιακά έπρεπε να προσομοιάζει στο φυσικό. Για παράδειγμα, το e-mail στην ουσία είναι το ταχυδρομείο μεταφερμένο σε pixels. Αυτό που έχουμε παρατηρήσει ως “phygital” είναι μια μετεξέλιξη του φαινομένου, που καταλήγει σε μια αντιστροφή: κάτι που δημιουργείται μόνο ως digital οντότητα, αρχίζει να αποκτά φυσική υπόσταση. Μεταφορικά και πολύ αφηρημένα, μοιάζει με τον τρόπο που λειτουργεί η φαντασία. Κάτι που υπάρχει μόνο στον αιθέρα, θέλεις να του δώσεις φυσική υπόσταση. Κάτι που υπάρχει μόνο στο cloud, στον κυβερνοχώρο που θα έλεγαν και στα ’90s, υπάρχει πλέον η ανάγκη να πάρει αναλογική μορφή», εξηγεί ο ειδικός σε θέματα διαφημιστικής επικοινωνίας, Μιχάλης Μουλάκης, με μια τρομακτική ευγλωττία – τρομακτική δεδομένης της περιπλοκότητας του ζητήματος στα μάτια των κοινών θνητών.

_MG_5587a

Το πού οφείλεται αυτή η αντιστροφή είναι ένα άλλο θέμα, για το οποίο μπορούμε μόνο ακαδημαϊκές υποθέσεις να κάνουμε. Όπερ και εγένετο: «Νομίζω ότι το απτό δεν έχει σταματήσει να θεωρείται ως κάτι που μπορείς να το ελέγξεις ή να το κατανοήσεις καλύτερα. Πάντοτε αυτό που μπορείς να αγγίξεις – παρότι ζούμε σε μια εντελώς ψηφιακή κοινωνία – δεν παύει να δημιουργεί πολύ πιο έντονα συναισθήματα, οπότε είναι λογικό κάτι το οποίο έχει δημιουργηθεί σε ψηφιακό περιβάλλον και έχει γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας, ο ίδιος ο χρήστης να έχει την περιέργεια και την ανάγκη να το δει σε μια πιο φυσικήυπόσταση», ακούστηκε από ένα i-pad η φωνή της Λίνας Πάτσιου, μιας ταλαντούχας designer και media artist που μένει πλέον στο Λονδίνο (ω, ναι. Ήταν μια phygital-ική συνέντευξη και είμαστε περήφανοι γι’ αυτό.)  Προλαβαίνοντας άλλες απορίες, η Άννα Κορωνέλλου επιστράτευσε την εμπειρία της στο marketing κι έσπευσε να σημειώσει πως «το phygital δεν είναι δικός μας όρος, υπήρχε εκεί έξω απλά δεν είχε προσπαθήσει κανείς να τον προσεγγίσει, τουλάχιστον όχι οργανωμένα. Υπήρχαν μεμονωμένες ιδέες και μελέτες, αλλά ο όρος δεν έχει κατοχυρωθεί ούτε έχει αποτυπωθεί πλήρως. Και αυτό είναι που προσπαθούμε να κάνουμε στο thephygital.com: να συγκεντρώσουμε υλικό που είναι κάτω από την «ομπρέλα» του phygital».

_MG_5585a

«Το site χωρίζεται σε δύο κομμάτια: το πρώτο συγκεντρώνει τα phygital πράγματα που βλέπουμε εμείς εκεί έξω, πράγματα που έχουν σκεφτεί ή κατασκευάσει άλλοι, τα οποία βρήκαμε κυρίως στον τομέα του marketing διαφημιστικών εταιρειών και λιγότερο στο κομμάτι της τέχνης. Όταν βρεθήκαμε συζητήσουμε για το τί είναι ή τί θα μπορούσε να είναι phygital, αυτό που προέκυψε ήταν διάφορα concepts και ιδέες για εκθέματα τέχνης, πράγματα τα οποία θα μπορούσαν δηλαδή να φιλοξενηθούν σε μια έκθεση. Γι’ αυτό και το δεύτερο κομμάτι του site λέγεται phygital ideas: είναι οι δικές μας ιδέες για το πώς θα μπορούσαμε να σχολιάσουμε το φαινόμενο  phygital μέσα από μια έκθεση τέχνης διαδραστική. Δεν τις έχουμε αναπτύξει, υπάρχουν μόνο σαν ιδέες και σαν digital design. Και φυσικά θα μας ενδιέφερε πολύ να έρθουμε σε επαφή με ανθρώπους που έχουν ανάλογες σκέψεις ή που θα μπορούσαν να αναπτύξουν αυτές τις ιδέες. Σίγουρα θα υπάρχουν άλλοι τέσσερις τουλάχιστον άνθρωποι που τους ενδιαφέρει το θέμα. Η τάση αυτή είναι εκεί έξω, έχει μια δυναμική, σίγουρα θα είναι το buzzword των επόμενων χρόνων. Το γεγονός ότι υπήρχε ελεύθερο το site που λεγόταν “The Phygital” σημαίνει ότι δεν έχει προσπαθήσει κάποιος να το βάλει κάτω από μια συμπαγή και οργανωμένη στέγη. Χαιρόμαστε πολύ που είμαστε από τους πρώτους και όσο το έχουμε ψάξει δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο, υπάρχουν μόνο μεμονωμένες ενέργειες, εικόνες, βίντεο, άρθρα, αλλά δεν υπάρχει κάποιος που να τα έχει συγκεντρώσει, παρότι ο όρος ήδη υπήρχε» εξηγεί με τη σειρά του ο Βασίλης Τζιώκας, επίσης επαγγελματίας στο χώροτου marketing.

Η τάση αυτή είναι εκεί έξω, έχει μια δυναμική, σίγουρα θα είναι το buzzword των επόμενων χρόνων. Το γεγονός ότι υπήρχε ελεύθερο το site που λεγόταν “The Phygital” σημαίνει ότι δεν έχει προσπαθήσει κάποιος να το βάλει κάτω από μια συμπαγή και οργανωμένη στέγη

Στην ουσία αυτό που ο χρήστης θα αντικρίσει στο phygital.com είναι όλες οι ιδέες που αυτά τα τέσσερα μυαλά κατέβασαν κατά τη διάρκεια πολλαπλών thought experiments και πολύωρων συζητήσεων στον καναπέ του Μιχάλη. Ένας από τους στόχους του site είναι, όπως είπε χαρακτηριστικά η Άννα, να δημιουργηθεί μια «κοινότητα phygital», να ενημερώνονται οι ενδιαφερόμενοι για το φαινόμενο αλλά και να εμπλουτίζουν με τη σειρά τους το περιεχόμενο, στέλνοντας ιδέες -υλοποιημένες ή υλοποιήσιμες – ώστε η σελίδα να αποκτήσει  χαρακτήρα forum. Μην εκπλαγείτε λοιπόν αν τα επόμενα χρόνια βρείτε τον όρο phygital μπροστά σας στις εξετάσεις της σχολής ή την phygital-ική έκθεση τέχνης κάπου στην Αθήνα ή στο εξωτερικό. Οι τέσσερις phygital-ιστές μάς έχουν προειδοποιήσει από νωρίς. Για την ακρίβεια νωρίτερα από όλους, κατά τα φαινόμενα.

http://vimeo.com/79179138

Περισσότερες πληροφορίες εδώ