Οι μέρες πλησιάζουν, η ψηφοφορία ολοκληρώθηκε, οι Λάνθιμος Χούλιγκανς είναι στο πούλμαν με προορισμό το Λος Άντζελες και όλα είναι έτοιμα για την 91η πρώτη απονομή των Όσκαρ, που για λόγους άσχετους με την ισχυρή ελληνική παρουσία (ευτυχώς) θα είναι μια από τις πιο προβληματικές των τελευταίων ετών. Με την Ακαδημία να βρίσκεται στο στόχαστρο επιθέσεων, ακόμα κι από τα πιο επιφανή μέλη της, για τις ιδέες, μεταξύ άλλων, να κόψει από τη ζωντανή μετάδοση 4 κατηγορίες, να μην αφήσει τους ερμηνευτές των υποψήφιων τραγουδιών πλην της διάσημης Lady Gaga να εμφανιστούν στη σκηνή, να μην καλέσει τους ηθοποιούς που κέρδισαν πέρσι να παραδώσουν το βραβείο στους φετινούς νικητές (όλες αυτές οι αποφάσεις ανακλήθηκαν μετά από ευρεία κατακραυγή), όσοι ξενυχτήσουν την Κυριακή 24 Φεβρουαρίου για να παρακολουθήσουν την τελετή, θα έχουν κάτι να ασχολούνται πέρα από το να κρατάνε σκορ για τις νίκες της Ευνοούμενης του Γιώργου Λάνθιμου.

Η ταινία, που εξέπληξε τους πάντες μεταφράζοντας την καθολική κριτική αποδοχή της σε 10 υποψηφιότητες για Όσκαρ, αποτελεί υπολογίσιμη δύναμη σε αρκετές από αυτές, χωρίς να χρειαστεί να καταφύγει στις μηχανορραφίες της Έμμα Στόουν για να κερδίσει την εύνοια της Ακαδημίας.

Ας δούμε τις κατηγορίες στις οποίες είναι υποψήφια η ταινία κι ας κάνουμε τις πάντα επιστημονικές προβλέψεις μας:

Καλύτερη Ταινία

Η πιο «δηλητηριασμένη» κατηγορία της φετινής απονομής, η οποία συνοψίζει όλες τις συζητήσεις, διαφωνίες και τάσεις που χαρακτήρισαν αυτή τη σεζόν το Χόλιγουντ. Περιλαμβάνει δύο από τις πιο διχαστικές ταινίες της χρονιάς, το Bohemian Rhapsody και το Πράσινο Βιβλίο, η κάθε μια κόκκινο πανί για την κοινή γνώμη για διαφορετικούς λόγους, αλλά με φανατικούς υποστηρικτές εντός της Ακαδημίας παρά το αμφιλεγόμενο παρασκήνιό τους. Το Roma, που αντικειμενικά προπορεύεται κι έχει μαζέψει βραβεία δεξιά κι αριστερά όλους τους προηγούμενους μήνες, θα συναντήσει εμπόδια από όσους υπέρμαχους της κινηματογραφικής εμπειρίας δεν θέλουν να επιβραβεύσουν μια ταινία του Netflix με την υπέρτατη τιμή. Σε αυτό το τοπίο, Η Ευνοούμενη, που επισφράγισε την εντυπωσιακή της πορεία με τούτη την υποψηφιότητα στην πιο σημαντική κατηγορία και αρέσει σε όλους, αποτελεί μάλλον wishful thinking (που πιο πρόσφατα εξέφρασε ο Guardian στο άρθρο «γιατί πρέπει Η Ευνοούμενη να κερδίσει το Όσκαρ καλύτερη ταινίας»). Η τελική μάχη μοιάζει να δίνεται ανάμεσα στο Roma και το Πράσινο Βιβλίο, με το πρώτο να ωφελείται τόσο από μια επιθετική καμπάνια χρηματοδοτούμενη από το ατελείωτο πορτοφόλι του Netflix όσο κι από ένα σερί από κρίσιμες νίκες (Η Ευνοούμενη δεν κατάφερε να το νικήσει σε αυτή την κατηγορία ούτε στα BAFTA), ενώ το δεύτερο έδειξε τη δύναμή του σε ένα ψηφοδέλτιο με σειρά προτίμησης (ίδιο με αυτό της Ακαδημίας) κερδίζοντας το βραβείο του Σωματείου Αμερικάνων Παραγωγών. Οι υπόλοιπες θέσεις συμπληρώνονται από δύο υποψηφιότητες-δηλώσεις, τo Black Panther και την Παρείσφρηση, το love-it-or-hate-it Vice, και το αρχικό φαβορί Ένα Αστέρι Γεννιέται που φτάνει στην απονομή με την προοπτική να κερδίσει μόνο για το “Shallow”. Μπράντλεϊ, we’re far from the Oscar now.
Πρόβλεψη: Η Ευνοούμενη χάνει από το Roma (ή από το Πράσινο Βιβλίο)


 

Σκηνοθεσία

Θα ξεκινήσουμε τραβώντας γρήγορα το Hansaplast: δεν υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να κερδίσει ο Γιώργος Λάνθιμος. Το τρένο που λέγεται Αλφόνσο Κουαρόν κατευθύνεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα προς το πόντιουμ, έχοντας αποσπάσει πάνω από 30 βραβεία από ενώσεις κριτικών και σωματεία φέτος για το Roma, ένα προσωπικό άθλο στον οποίο εκτελεί, επίσης, χρέη σεναριογράφου, συμπαραγωγού, μοντέρ και διευθυντή φωτογραφίας. Relax, Alfonso. Ο πιο δυνατός ανταγωνιστής του είναι μάλλον ο Σπάικ Λι που έκανε δυνατό comeback με την Παρείσφρηση – αρκετοί ψηφοφόροι, εκτός του ότι το θεωρούν χρωστούμενο από την εποχή του Κάνε το Σωστό, δεν μπορούν να αντισταθούν στην ιστορική βαρύτητα μιας ενδεχόμενης νίκης του, αφού θα γινόταν ο πρώτος μαύρος σκηνοθέτης με Όσκαρ. (Ο Λι έχει ήδη ένα τιμητικό Όσκαρ.)
Πρόβλεψη: Ο Γιώργος Λάνθιμος χάνει από τον Αλφόνσο Κουαρόν (…εκτός αν το διακόψουν οι Λάνθιμος Χουλζ).


Α’ και Β’ Γυναικείος Ρόλος

Το καλύτερο πράγμα της Ευνοούμενης είναι το καστ του και κυρίως οι 3 κεντρικές της πρωταγωνίστριες, που με λίγο category fraud βρέθηκαν όλες υποψήφιες, όπως κι άξιζαν. Η Ολίβια Κόλμαν, που έχει καταγοητεύσει το κύκλωμα με μια σειρά απολαυστικών λόγων και δηλώσεων σε άλλες απονομές της σεζόν, βρίσκεται εν μέσω ενός αρκετά σκληρού αγώνα στον Α’ γυναικείο ρόλο: η Γκλεν Κλόουζ μοιάζει να έχει καταλάβει επιτέλους τη δύναμη του προσωπικού της αφηγήματος (θρυλική ηθοποιός που αξίζει επιτέλους να βραβευτεί μετά από 7 υποψηφιότητες και μια λαμπρή καριέρα), ενώ η Lady Gaga μπήκε με το σπαθί της στο κλαμπ των σταρ της ποπ που έκαναν πετυχημένο πέρασμα στο σελιλόιντ και που το Χόλιγουντ ποτέ δεν δίστασε να καλωσορίσει. Αν και η Κόλμαν έχει τον πιο φιγουρατζίδικο ρόλο, περισσότερο πλανάται πάνω από την ταινία παρά εμφανίζεται σε πολλές σκηνές της, κι αυτή τη στιγμή η Κλόουζ προηγείται λίγο στα προγνωστικά. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε την Κυριακή ποια τελικά θα επικρατήσει.
Στον Β’ γυναικείο, όπως συμβαίνει στις περιπτώσεις που δύο συμπρωταγωνιστές συναγωνίζονται στην ίδια κατηγορία, μάλλον Έμμα Στόουν και Ρέιτσελ Βάις θα αλληλοακυρωθούν – αν και η δεύτερη κατάφερε μια νίκη-έκπληξη στα BAFTA και καραδοκεί σε μια απρόβλεπτη κατηγορία, στην οποία το φαβορί (η Ρετζίνα Κινγκ του Αν Η Οδός Μπιλ Μπορούσε Να Μιλήσει) δεν ήταν καν υποψήφια στο σωματείο των συναδέλφων της…
Πρόβλεψη: Η Ολίβια Κόλμαν χάνει από την Γκλεν Κλόουζ, Έμμα Στόουν και Ρέιτσελ Βάις χάνουν από την Ρετζίνα Κινγκ


Πρωτότυπο Σενάριο

Αν Η Ευνοούμενη μπορεί να κερδίσει ένα above the line Όσκαρ (όπως θα πρέπει, αφού άρεσε τόσο πολύ στην Ακαδημία που την πρότεινε για 10), είναι σε αυτή την κατηγορία. Γκαντεμιά που ο Λάνθιμος, που είχε σημαντική συμβολή στη δημιουργία του τελικού σεναρίου, δεν έχει επίσημο credit μαζί με την Ντέμπορα Ντέιβις και τον Τόνι ΜακΝαμάρα. Αλλά όπως είχαν πει και οι B*witched στο αξέχαστο #1 single τους, c’est la vie. Όχι ότι είναι 100% σίγουρο: αν το Πράσινο Βιβλίο καταλήξει να στέφεται καλύτερη ταινία, θα χρειαστεί την ώθηση του πρωτότυπου σεναρίου (αν και είχε τεράστια ευκαιρία να το καταφέρει στο Σωματείο Αμερικανών Σεναριογράφων το περασμένο Σαβββατοκύριακο κα έχασε από το Eighth Grade, που -βλακωδώς- δεν είναι καν υποψήφιο για Όσκαρ). Επίσης, υπάρχει ένα συναισθηματικό κύμα στήριξης του βετεράνου σεναριογράφου του Ταξιτζή, Πολ Σρέιντερ, που είναι υποψήφιος για τις πολυσυζητημένες Ακρότητες. Το Roma δεν έχει πιθανότητες εδώ, ενώ ο Άνταμ Μακέι του Vice μπορεί να κάνει μια ανατροπή (είναι υποψήφιος και στη σκηνοθεσία, ξεκάθαρα συμπαθούν τον ίδιο και την ταινία του), επαναλαμβάνοντας την προ τριετίας νίκη του για το Μεγάλο Σορτάρισμα.
Πρόβλεψη: Η Ευνοούμενη κερδίζει!


 

Μοντάζ

φωτό: Twentieth Century Fox.

Μην μπείτε στo Ίντερνετ για να δείτε τι παίζει με τις πιθανότητες του Γιώργου Μαυροψαρίδη. Όπως και η καλύτερη ταινία, έτσι κι αυτή η κατηγορία συμβολίζει για κάποιους ό,τι πάει στραβά όχι μόνο με τα Όσκαρ, αλλά και με την κοινωνία, την ηθική και τη δικαιοσύνη, μιας και η μάχη για το νικητή συντελείται ανάμεσα στο Bohemian Rhapsody και το Vice, δύο από τους villains της φετινής σεζόν. Ο Μαυροψαρίδης πήρε τεράστιο αβαντάζ με τη θαυμάσια αναγνώρισή του από το Σωματείο Αμερικανών Μοντέρ, που όμως μοιράζει το βραβείο σε κωμωδία (φέτος Η Ευνοούμενη) και δράμα (Bohemian Rhapsody). Η τελευταία φορά που ο νικητής της κωμωδίας έφτασε μέχρι τα Όσκαρ ήταν το 2002 (Σικάγο), ενώ τις 11 από τις 15 τελευταίες χρονιές ο νικητής του Σωματείου στο δράμα κέρδισε και το Όσκαρ. Παρά το viral κλιπ που χλευάστηκε ανελέητα στα social media, το Bohemian Rhapsody είναι ο πιο πιθανός νικητής (ο Τζον Ότμαν, μόνιμος συνεργάτης του Μπράιαν Σίνγκερ, για χρόνια συνθέτει μουσική για τις ταινίες που μοντάρει, ξεκινώντας από τους Συνήθεις Υπόπτους) ΑΝ ΚΑΙ το Vice πήρε το BAFTA, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει υποδείξει το νικητή όταν η κατηγορία αυτή μοιάζει μπλοκαρισμένη.
Πρόβλεψη: Η Ευνοούμενη χάνει από το Bohemian Rhapsody, τα κουνέλια χάνουν από το Live Aid.


Φωτογραφία

Κεριά, σκιές, ευρυγώνιοι και fish-eye φακοί, μια ρευστή κάμερα… ο Βρετανός Ρόμπι Ράιαν δεν μπορούμε να πούμε ότι βαριόταν στα γυρίσματα της Ευνοούμενης. Ωστόσο, η τελειότητα της ασπρόμαυρης φωτογραφίας του Roma (που υπέστη μια ήττα-σοκ στο αντίστοιχο σωματείο προ ημερών από το επίσης υποψήφιο Ψυχρός Πόλεμος) είναι το μοναδικό στοιχείο στο οποίο μπορούν να συμφωνήσουν ακόμα και οι μεγαλύτεροι πολέμιοι της ταινίας κι ο Κουαρόν μάλλον θα κερδίσει άλλο ένα ατομικό Όσκαρ την ερχόμενη Κυριακή, ως ο πρώτος σκηνοθέτης που το καταφέρνει. Η τελευταία ασπρόμαυρη ταινία που κέρδισε το βραβείο, βέβαια, ήταν Η Λίστα του Σίντλερ.
Πρόβλεψη: Η Ευνοούμενη χάνει από το Roma


Καλλιτεχνική Διεύθυνση & Κοστούμια

Οι ταινίες εποχής συνήθως έχουν εξασφαλισμένα τα βραβεία των δύο αυτών κατηγοριών και H Ευνοούμενη δεν θα αποτελέσει εξαίρεση. Αν πρέπει να είμαστε ντε και καλά party poopers, θα πούμε ότι στα κοστούμια, το Black Panther (που κέρδισε στην κατηγορία σύγχρονης ταινίας από το Σωματείο Αμερικάνων Ενδυματολόγων την ώρα που H Ευνοούμενη έκανε το ίδιο στην κατηγορία εποχής) αποτελεί σοβαρή απειλή όχι μόνο επειδή η Σάντι Πάουελ της ταινίας του Λάνθιμου έχει ήδη 3 Όσκαρ και είναι φέτος διπλά υποψήφια με το σίκουελ της Μαίρη Πόπινς, αλλά κι ως αισθητική και πολιτιστική πρόταση. Η Ρουθ Κάρτερ, ενδυματολόγος της ταινίας της Marvel, θα γινόταν η πρώτη μαύρη νικήτρια της κατηγορίας. Η καλλιτεχνική διεύθυνση, που πάλι κρίνεται μεταξύ Ευνοούμενης και Black Panther, είναι στο τσεπάκι της πρώτης. 
Πρόβλεψη: Η Ευνοούμενη τα παίρνει και φεύγει.

Η 91η απονομή των βραβείων Όσκαρ θα προβληθεί ζωντανά την Κυριακή 24 Φεβρουαρίου από την COSMOTE TV.