Πηγή εικόνας: Mashable

Πηγή εικόνας: Mashable

Το site στο οποίο περνάμε την περισσότερη ώρα μας στο internet είναι αδιαμφισβήτητα το Facebook. Μιλάμε με φίλους και γνωστούς -και αγνώστους- και αλληλεπιδράμε μαζί τους, βρίσκουμε ενδιαφέροντα πραγματάκια, γελάμε με ό,τι αστείο μοιράζονται μαζί μας οι επαφές μας και άλλα τέτοια ωραία. Μέσα σε αυτό το γενικότερο κλίμα ευφορίας, εκεί που οι αντιστάσεις μας θα ‘ναι κατά τι χαλαρότερες, γιατί να μην αγοράσουμε και κατιτίς; Κάπως έτσι το σκέφτηκαν το πράγμα στο Facebook και αποφάσισαν να εισάγουν ένα κουμπί «Buy» το οποίο βρίσκεται ήδη σε δοκιμαστική φάση.

Τι παίζει μ’ αυτό; Ουσιαστικά «κουμπώνει» σε διαφημίσεις και δημοσιεύσεις σελίδων, επιτρέποντας στα μέλη του Facebook να προβούν σε αγορές προϊόντων και υπηρεσιών από τα sites των πελατών του, χωρίς όμως να βγουν από την εφαρμογή. Το κουμπί «Buy» προορίζεται για χρήση τόσο στη desktop έκδοση του Facebook όσο και στη mobile ενώ σύμφωνα με την εταιρεία θα βοηθήσει τους πελάτες της να αυξήσουν τις πωλήσεις τους, δεδομένης της βάσης χρηστών του που ξεπερνά τα 1,2 δισεκατομμύρια.

Το Facebook λοιπόν για όσους δεν το κατάλαβαν μόλις έσυρε τον χορό του e-commerce στα social media. Μια παρόμοια κίνηση ξεκίνησε -πριν το Facebook, η αλήθεια είναι- να σκαρώνει και το Twitter με την εξαγορά της CardSpring, μιας αμερικάνικης εταιρείας η οποία βοηθά τους developers να αναπτύξουν εφαρμογές που να υποστηρίζουν πληρωμές μέσω πιστωτικών καρτών. Το θέμα είναι ότι τα μεγάλα κοινωνικά δίκτυα ανακάλυψαν -και ετοιμάζονται να εφαρμόσουν- έναν ακόμα τρόπο απόκτησης εσόδων. Το ηλεκτρονικό εμπόριο, το περίφημο e-commerce, ξεχωρίζει διότι μεταβάλλεται με ταχύτατους ρυθμούς: όσο εξελίσσεται το internet, μεταμορφώνεται και αυτό.

Νομοτελειακά λοιπόν, η στιγμή που τα social media δεν θα παρείχαν απλά αλλά θα πουλούσαν ψυχαγωγία (μην πει κανείς ότι το shopping δεν αποτελεί μια μορφή ψυχαγωγίας) στους χρήστες τους, θα έφτανε. Πριν αρχίσουμε να αναθεματίζουμε τον Zuckerberg και την παρέα του, πρόκειται για χαρακτηριστικό τελείως προαιρετικό που σε καμία περίπτωση δεν αναιρεί τον χαρακτήρα και το concept του όλου δικτύου. Σε τελική ανάλυση, γιατί να μη μπορεί κανείς να αγοράσει κάτι cool που είδε να έχει ποστάρει το eShop ή η fan page που ο ίδιος έχει κάνει «like» και «follow»; Η νέα μετεξέλιξη του internet είναι η εξατομίκευση: ένας παγκόσμιος ιστός για όλους αλλά συνάμα τόσο διαφορετικός για τον καθένα.