Δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι, σε όλο τον κόσμο, κάθισαν μπροστά από μία οθόνη στις 16 Ιουλίου για να παρακολουθήσουν την πρεμιέρα του 7ου κύκλου του Game of Thrones. Έχει σπάσει κάθε ρεκόρ τηλεθέασης για το HBO, ενώ είναι κι ο αδιαφιλονίκητος βασιλιάς της πειρατείας· η πρεμιέρα της 7ης σεζόν προσέλκυσε πάνω από 10 εκατομμύρια τηλεθεατές στην Αμερική. Ο ίδιος χαμός επικρατεί και με τους συνδρομητές της Nova στην Ελλάδα, οι οποίοι στήνονται να δουν αποκλειστικά και ταυτόχρονα με την Αμερική τη σειρά κάθε Κυριακή στις 04.00 μετά τα μεσάνυχτα. 

Η σειρά έχει κερδίσει 38 βραβεία Emmy -τα περισσότερα από κάθε άλλη-, έχει «γεννήσει» 4 video games και χάρη σε αυτή έχει πωληθεί αμέτρητο merchandise βασισμένο στον κόσμο του Westeros.

Κάθε επεισόδιο, κάθε τρέιλερ, κάθε frame αναλύεται εξαντλητικά από δημοσιογράφους και φίλους της σειράς, ενώ στο HBO προετοιμάζονται, ήδη, για το τέλος της σειράς, με 5 πιθανά spin-offs που θα «πατήσουν» στην επιτυχία του GoT, έτσι ώστε το κανάλι να συνεχίσει να εκμεταλλεύεται αυτή την κότα με τα χρυσά αυγά.

Ποιοι είναι, όμως, οι λόγοι που έχουν κάνει το Game of Thrones ένα ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ φαινόμενο;

Ένας απλός και προφανής λόγος είναι οι δεκάδες εκατομμύρια οπαδοί της σειράς βιβλίων του George R. R. Martin, οι οποίοι θεωρούνται από τους πιο φανατικούς των διαφόρων fandoms· πιο «πιστοί» από αυτούς του Star Trek ή του Star Wars. To Game of Thrones είχε, ήδη, φανατικό κοινό πριν καν προβληθεί το πρώτο επεισόδιο της σειράς, και αν αναλογιστούμε ότι η πλειοψηφία αυτού του κοινού είναι εκτός ΗΠΑ, είναι λογική αυτή η παγκόσμια απήχηση.

Ο πιο σημαντικός λόγος της παγκόσμιας απήχησης του Game of Thrones είναι η εποχή στην οποία ζούμε· συγκεκριμένα, η άνοδος της τηλεόρασης και το internet. H σειρά “Α Song of Ice and Fire” ήταν δημοφιλής από τα μέση της δεκαετίας του ’90, με τον Martin να δηλώνει ότι ήθελε να γράψει κάτι το οποίο δεν θα μπορούσε να γυριστεί σε ταινία, και το κατάφερε για αρκετά χρόνια. Η χρυσή εποχή της “ποιοτικής τηλεόρασης” και η επιτυχία του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών έδωσαν τη δυνατότητα στο HBO να επιχειρήσει να μετατρέψει την επική σειρά φαντασίας σε τηλεοπτική παραγωγή, ενώ το ενήλικο περιεχόμενο ταίριαζαν γάντι στη συνδρομητική πλατφόρμα του. Μεγάλη ώθηση στη δημοφιλία του GoT, έδωσε και η ραγδαία αύξηση στη δημοτικότητα των τηλεοπτικών σειρών· ποιος θα φανταζόταν πριν 10 χρόνια ότι το μεγαλύτερο event του καλοκαιριού θα ήταν η πρεμιέρα της έβδομης σεζόν μιας σειράς, και όχι ο πολυαναμενόμενη πρεμιέρα ενός καλοκαιρινού κινηματογραφικού blockbuster;

Σίγουρα, μεγάλο ποσοστό στην επιτυχία του Game of Thrones έχει το internet. Είναι τρομερά εύκολο για τους θεατές, να συζητήσουν για τα αγαπημένα τους θέματα και να ενημερωθούν για οτιδήποτε θέλουν, από οποιαδήποτε γωνιά του πλανήτη, κάτι το οποίο δεν μπορούσαν να κάνουν πριν 2 δεκαετίες οι αναγνώστες των βιβλίων. Το HBO, παρότι σίγουρα θα ήθελε λιγότερη πειρατεία, έχει αξιοποιήσει στο έπακρο το internet για να αυξήσει το κοινό της σειράς.

Ένας λόγος-υποσημείωση που ίσως βοήθησε στη μανία για το Game of Thrones, είναι όταν πριν λίγα χρόνια, έγινε “αποδεκτή” η κουλτούρα των nerds. Ξαφνικά ήταν κουλ να βλέπεις σειρές με δράκους και να διαβάζεις κόμικ.

Πολλά συγχαρητήρια αξίζουν και στο ΗΒΟ, το μοναδικό -ή έστω το ιδανικό- κανάλι που θα μπορούσε να μεταφέρει, με τέτοια επιτυχία, μια επική σειρά φαντασίας στην οθόνη. Είχε το μπάτζετ, την τεχνογνωσία και το prestige για να καταφέρει κάτι τέτοιο. Επίσης, στο παρελθόν, όσο επιτυχημένη και να ήταν μια σειρά στην Αμερική, η προβολή της στον υπόλοιπο κόσμο, καθυστερούσε πάντα, από μέρες έως και μερικά χρόνια. Το HBO εκμεταλλεύτηκε το γεγονός ότι είναι η εταιρεία παραγωγής και διανομής του GoT, και το 2015 ανακοίνωσε ότι η σειρά θα προβάλλεται σε 170 χώρες, ταυτόχρονα με την Αμερική, κάτι το οποίο εκτόξευσε τη δημοτικότητά της. Ταυτόχρονα, οι φανατικοί θαυμαστές στην Ελλάδα που δεν καταφέρνουν να μένουν ξύπνιοι για την ταυτόχρονη αναμετάδοση, μπορούν να δουν το επεισόδιο που έχασαν στο Nova On Demand.

Παρά το γεγονός ότι το GoT έχει γίνει μόδα τα τελευταία χρόνια, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τον λόγο από τον οποίο ξεκίνησε αυτό: την ίδια τη σειρά. Είναι ποιοτική σε όλα τα σημεία της: έχει πολύ καλό καστ, είναι οπτικά εντυπωσιακό, σου λέει μια ενδιαφέρουσα ιστορία, έχει δυναμικούς γυναικείους χαρακτήρες (που συχνά λείπουν από το Χόλιγουντ), έχει πολλούς θανάτους (είτε είμαστε άρρωστοι και μας αρέσουν είτε είναι συναισθηματικά δυνατοί), είναι αρκετά απρόβλεπτο και ασχολείται πολύ με τους χαρακτήρες του. Αυτό το τελευταίο είναι το σημαντικότερο, μιας και δένεσαι με τους χαρακτήρες και σε νοιάζει να μάθεις τι θα τους συμβεί.

Νομίζω καλύψαμε τους λόγους που έκαναν το Game of Thrones κάτι πολύ παραπάνω από μια δημοφιλή τηλεοπτική σειρά: ένα -κυριολεκτικά- παγκόσμιο φαινόμενο που έχει μπει για τα καλά στις ζωές μας. Το βλέπουμε στις οθόνες μας, το συζητάμε με τους φίλους μας, φοράμε μπλούζες με δικά του λογότυπα, διαβάζουμε για αυτό στο internet, αγοράζουμε βιβλία, παίζουμε επιτραπέζια.

Το HBO απέδειξε ότι γίνεται να φτιάξεις ένα παγκόσμιο τηλεοπτικό blockbuster, αλλά σίγουρα δεν είναι εύκολο να επαναληφθεί κάτι τέτοιο. Μην ξεχνάμε ότι το HBO είναι ένα τηλεοπτικό κανάλι, και το προβάδισμα σε παγκόσμια απήχηση (θα) το έχουν πλατφόρμες streaming, όπως το Netflix και το Amazon. Επίσης, δεν είναι καθόλου εύκολο να δημιουργήσεις μια σειρά που το περιεχόμενό της θα έχει παγκόσμια απήχηση και αρκετές ακριβές παραγωγές έχουν αποτύχει σε αυτό. Τα αστέρια ευθυγραμμίστηκαν για το Game of Thrones, οπότε ας το απολαύσουμε όσο ακόμα προλαβαίνουμε.

Η έβδομη σεζόν της επικής σειράς προβάλλεται ταυτόχρονα με την Αμερική κάθε Κυριακή, στις 04:00 μετά τα μεσάνυχτα  αποκλειστικά στη Nova.