ΣΙΝΕΜΑΤο Φεστιβάλ των Καννών, διέκοψε για λίγο τον πόλεμο με το Neflix κι ανακοίνωσε το πρόγρ...

Το Φεστιβάλ των Καννών, διέκοψε για λίγο τον πόλεμο με το Neflix κι ανακοίνωσε το πρόγραμμά του…

Το σημαντικότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ του πλανήτη λέει «ναι» στους ανερχόμενους auteurs, τη στιγμή που η μεγαλύτερη υπηρεσία streaming λέει «όχι» στους επιβεβλημένους κανόνες του.

Under The Silver Lake (Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ)

Ετοιμαστείτε για binge watching της δεύτερης σεζόν του πολιτικού θρίλερ/σαπουνόπερας (ελπίζουμε κάποτε και μιούζικαλ) που αποτελεί η κόντρα του Netflix και του Φεστιβάλ Καννών, αφού έχουμε περάσει πια στη φάση της ξεκάθαρης ανταλλαγής πυρών εις το όνομα της «τέχνης του σινεμά». Την Τετάρτη το Netflix ανακοίνωσε δια στόματος του Chief Content Officer του, Τεντ Σαράντος, ότι θα αποσύρει εντελώς τις ταινίες του από το τη φετινή διοργάνωση, μετά την επιβολή του κανόνα ότι θα μπορούν να προβληθούν μόνο εκτός συναγωνισμού – κανόνας που θεσπίστηκε σε μια απόπειρα του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ, Τιερί Φρεμό, να βρει κοινό έδαφος με την streaming υπηρεσία και τους εξοργισμένους γάλλους αιθουσάρχες που την περσινή χρονιά παραλίγο να τον στείλουν στην γκιλοτίνα επειδή συμπεριέλαβε στο επίσημο Διαγωνιστικό δύο ταινίες του Netflix χωρίς κινηματογραφική διανομή [το The Meyerowitz Stories (New and Selected) και το Okja].

Τιερί Φρεμό, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ των Καννών

Μέσα σε αυτό το χαρούμενο και, κυρίως, σινεφίλ κλίμα, το μεγαλύτερο κινηματογραφικό φεστιβάλ του πλανήτη ανακοίνωσε χτες το επίσημο πρόγραμμα της 71ης διοργάνωσής του, που θα διεξαχθεί φέτος από τις 8 ως τις 19 Μαΐου. Ένα πρόγραμμα που ρίχνει τόσο βάρος στις auteur υπογραφές και τις νέες φωνές του παγκόσμιου σινεμά που… κάπως κινδυνεύει να μας λιώσει. Με έμφαση σε ανερχόμενους σκηνοθέτες, μια δυνατή ασιατική παρουσία και τρεις γυναίκες (ακριβώς όσες και πέρσι), το -αποτελούμενο από 18 ταινίες- Διαγωνιστικό τμήμα είναι το πιο «φεστιβαλικό» κι ανανεωτικό εδώ και κάποια χρόνια. Με εξαίρεση την εκτός συναγωνισμού πρεμιέρα του Solo: A Star Wars Story, περιλαμβάνει μόλις 2 αμερικάνικες ταινίες και καμία βρετανική.

Θα ξαναδούμε επιτέλους ένα καλό Spike Lee joint;

Οι Η.Π.Α. θα εκπροσωπηθούν από το ηχηρό comeback του Σπάικ Λι (που ακόμα δεν έχει συγχωρήσει το Φεστιβάλ που του στέρησε το Χρυσό Φοίνικα για το Κάνε το Σωστό) με το προκλητικά τιτλοφορημένο BlacKkKlansman που βασίζεται στην αληθινή ιστορία της διείσδυσης ενός Αφροαμερικανού αστυνομικού στην Κου Κλουξ Κλαν το 1979, και το πολυαναμενόμενο κωμικό νεο-νουάρ Under The Silver Lake του Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ, πρώτη ταινία του μετά το modern classic θρίλερ Σε Ακολουθεί/ It Follows, με τις περιπέτειες ενός νεαρού (Άντριου Γκάρφιλντ) που ερευνά την εξαφάνιση μιας κοπέλας (Ράιλι Κίου) και το φόνο ενός δισεκατομμυριούχου στην Πόλη των Αγγέλων.

Ο Μίτσελ βρίσκεται ανάμεσα στους 8 σκηνοθέτες που διαγωνίζονται για πρώτη φορά για το Χρυσό Φοίνικα (οι προηγούμενες 2 ταινίες του συμμετείχαν στην Εβδομάδα Κριτικής), μαζί με τον Τζαφάρ Παναχί και τον Κίριλ Σερεμπρένικοφ για το Three Faces και το Leto, αντίστοιχα. (Το τελευταίο δεν αποτελεί biopic του Τζάρεντ, δυστυχώς.) Οι δύο σκηνοθέτες μοιράζονται άλλο ένα κοινό, αφού και οι δύο βρίσκονται σε κατ’ οίκον περιορισμό στις χώρες τους, το Ιράν και την Ρωσία. Στον Παναχί, η ιρανική κυβέρνηση έχει απαγορεύσει από το 2010 να γυρίζει ταινίες για τα επόμενα 20 χρόνια (λεπτομέρεια που δεν τον σταμάτησε και η νέα του ταινία αφορά 3 ιρανές ηθοποιούς), ενώ ο Σερεμπρένικοφ που το 2016 εντυπωσίασε με τον Πιστό κατηγορείται από τις ρωσικές αρχές για υπεξαίρεση κυβερνητικών πόρων. Και ενώ αναρωτιόμαστε σε τι φαγητό θα κρύψει αυτή τη φορά το USB της ταινίας του ο Παναχί (το 2011 ήταν τούρτα, ίσως φέτος επιλέξει το πιο μοδάτο cronut), είμαστε περίεργοι για το Leto, μια ματιά στην underground ροκ σκηνή του Λένινγκραντ το 1981, με τη βαριά επιρροή του Bowie και των Led Zeppelin.

Ο Τζαφάρ Παναχί, αν και σε κατ’ οίκον περιορισμό, εξακολουθεί να κάνει ταινίες

Aπό τις τρεις σκηνοθέτιδες του Διαγωνιστικού, η γαλλίδα Εύα Ισόν με το Girls Of The Sun (στο οποίο πρωταγωνιστεί η Γκολσίφτε Φαραχάνι του Πάτερσον) και η αναβαθμισμένη από το «Ένα Κάποιο Βλέμμα» λιβανέζα Ναντίν Λαμπάκι με το Capernaum διεκδικούν για πρώτη φορά το Χρυσό Φοίνικα, ενώ η ιταλίδα Αλίτσε Ρορβάχερ επιστρέφει με το Lazzaro Felice, 4 χρόνια μετά τα Θαύματα.

Μπορεί πολλοί συνήθεις ύποπτοι του Φεστιβάλ που έχουν ολοκληρώσει τις νέες τους ταινίες να απουσιάζουν από το line-up φέτος (όπως ο Τέρενς Μάλικ, ο Μάικ Λι, ο Πάολο Σορεντίνο, ο Ζακ Οντιάρ και ο Λαρς Φον Τρίερ, ευτυχώς), αλλά τουλάχιστον ένα ιερό τέρας δεν λείπει: ο Ζαν Λικ Γκοντάρ, που στα 87 του συνεχίζει ακάθεκτος να γυρίζει ταινίες (και να κερδίζει βραβεία ακόμα και για την πιο πρόσφατη από αυτές, το Αντίο στη Γλώσσα του 2014). Θα παρουσιάσει το Βιβλίο των Εικόνων, μια «ταινία-έκθεση ιδεών σε 5 μέρη» για το σύγχρονο αραβικό κόσμο. Fun!

Ακαταπόνητος, στα 87 του, ο Ζαν Λικ Γκοντάρ έχει καινούρια ταινία

Θα διαγωνιστούν, επίσης, ταινίες από τον Ματέο Γκαρόνε, τον Στεφάν Μπριζέ, τον Χιροκάζου Κόρε Έντα, τον Κριστόφ Ονορέ και τον Τζία Ζάνγκε, μεταξύ άλλων. Αξιοπρόσεκτη είναι και η επιστροφή του -βραβευμένου με Όσκαρ για το Ida– πολωνού Πάβελ Παβλικόφσκι με το ψυχροπολεμικό love story Cold War. Συμπαραγωγός της ταινίας είναι το δεύτερο μεγαλύτερο streamer στον κόσμο, το Amazon, λεπτομέρεια που δεν παρέλειψε να τονίσει με, γεμάτη νόημα, χαρά στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο Φρεμό. Γιατί αν δεν είναι οι Γάλλοι ειδικοί στο shading τότε ποιοι είναι;

Πάντως ο Φρεμό σχολίασε και την απόφαση του Netflix να αποσυρθεί από το φετινό Φεστιβάλ, λέγοντας ότι είναι ακόμα «ευπρόσδεκτο» εκεί, κι εκφράζοντας τη λύπη του για τις παράπλευρες απώλειες αυτής της κίνησης σε κινηματογραφικό επίπεδο: εκτός από τη νέα ταινία του Αλφόνσο Κουαρόν Roma που θα έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στις Κάννες, οι σινεφίλ θα στερηθούν κι ένα από τα ιερά δισκοπότηρα του σινεμά, το The Other Side of the Wind του Όρσον Γουέλς, που ο μεγάλος σκηνοθέτης δεν τελείωσε πριν το θάνατό του και είχε μείνει στο ράφι μέχρι τη στιγμή που το Netflix χρηματοδότησε την ολοκλήρωσή του. Ο Φρεμό δήλωσε με ύφος Κίτι στο Arrested Development πως «κανένα Φεστιβάλ δεν θα καταφέρει να ισοφαρίσει αυτό που είχαν ετοιμάσει οι Κάννες για τη συγκεκριμένη ταινία», ενώ και οι συντελεστές της εξέφρασαν τη βαθιά απογοήτευσή τους για την κίνηση του Netflix.

Μειώνοντας σημαντικά το γκλάμουρ και το star power, το 71ο Φεστιβάλ Καννών αγκαλιάζει και πάλι τον πρωταρχικό του ρόλο σαν κινηματογραφικό φεστιβάλ απαιτώντας όρεξη από τους χιλιάδες εξαντλημένους δημοσιογράφους που το καλύπτουν να ανακαλύψουν τα επόμενα διαμάντια και τα ταλέντα του αύριο (η ανακάλυψη θα πρέπει να γίνει, ωστόσο, στις 8:30 το πρωί που ξεκινούν οι προβολές.)

Το αναλυτικό Διαγωνιστικό πρόγραμμα έχει ως εξής μέχρι στιγμής, αφού τις επόμενες εβδομάδες αναμένονται μερικές επιπλέον προσθήκες, γεγονός που σημαίνει ότι η απειλή του Τρίερ κρέμεται ακόμα πάνω από τα κεφάλια μας:

Everybody Knows, του Ασγκάρ Φαραντί (ταινία έναρξης)

Le Livre D’Image, του Ζαν Λικ Γκοντάρ

Blackkklansman, του Σπαικ Λι

Three Faces, του Τζαφάρ Παναχί

Cold War, του Πάβελ Παβλικόφσκι 

Leto, του Κίριλ Σερεμπρένικοφ

Lazzaro Felice, της Αλίτσε Ρορβάχερ

Under The Silver Lake, του Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ

Capernaum, της Ναντίν Λαμπάκι

At War, του Στεφάν Μπριζέ

Asako I&II, του Ρισούκε Χαμαγκούτσι

Sorry Angel, του Κριστόφ Ονορέ

Dogman, του Ματτέο Γκαρόνε

Girls Of The Sun, της Εύα Ισον

Yomeddine, του Ε.Μ. Σόουκι

Burning, του Λι Τσανγκ-Ντονγκ

Shoplifters, του Χιροκάζου Κόρε Έντα

Ash Is Purest White, του Τζια Ζανγκ-Κε

ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΣΤΟ INBOX ΣΟΥ
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.