Extraordinaire by Oh_You_Pretty_Things on Mixcloud

Μια πελεκημένη πέτρα κι ένα παλαιολιθικό εργαλείο μας λένε πολλά για τους προϊστορικούς ανθρώπους  που τα χρησιμοποιούσαν για να ξεχώνουν ρίζες, να σκοτώνουν ζώα και να φτιάχνουν τις γούνες τους. Με τον καιρό το πελέκημα έγινε ακόνισμα και η πέτρα έγινε πιο μυτερή και σιγά σιγά υπέστη και άλλες αλλαγές για να εξυπηρετήσει και άλλες ανάγκες. Και καθώς οι άνθρωποι επινοούσαν καινούρια εργαλεία, ανακάλυπταν και νέους τρόπους να τα χρησιμοποιούν. Και τα καινούρια εργαλεία δημιουργούσαν με τη σειρά τους καινούριες ανάγκες, οι οποίες  δημιουργούσαν καινούρια αντικείμενα.

Τα αντικείμενά μας είτε είναι χρήσιμα, διακοσμητικά, όμορφα, άσχημα, συνηθισμένα ή σπάνια, μας αρέσει να τα έχουμε γύρω μας, αφήνοντας παντού στοιχεία για την προσωπικότητά μας. Στοιχεία για την κουλτούρα μας, την καταγωγή μας, τις πολιτικές μας απόψεις, το θρησκευτικό μας αίσθημα ή τις σεξουαλικές μας προτιμήσεις. Όλα καθρεφτίζονται στα αντικείμενα που επιλέγουμε να μας περιβάλουν αφού μέσω αυτών φαίνεται το ποιοι είμαστε και το ποιοι θέλουμε να γίνουμε.

Για παράδειγμα,  πώς επιλέγουμε τι να κρατήσουμε και τι να πετάξουμε; Τα πιο χρήσιμα ή τα πιο άχρηστα; Δίνουμε αξία στα πράγματα που δεν έχουμε αγγίξει ποτέ ή σε αυτά που χρησιμοποιούμε όλη την ώρα;

Κάποιες φορές τα πράγματά μας γίνονται φετίχ, εμποτίζονται με μαγεία και μνήμες, με τη θρησκεία ή τη σεξουαλικότητα. Γίνονται αντικείμενα λατρείας, πόθου ή φόβου, θρέφοντας τα πάθη και τις εμμονές μας.

Για να καταλάβουμε γιατί και πως οι άνθρωποι χρησιμοποιούν συγκεκριμένα αντικείμενα, τους ρίχνουμε μια πιο κοντινή ματιά: το κραγιόν που απαγορεύτηκε στο Αφγανιστάν και τα παιχνίδια που φτιάχνουν από μπανανόφυλλα στην Ουγκάντα.

Μελετάμε μια ποδοσφαιρική φανέλα που θα τσαντίσει πολύ τους Βραζιλιάνους και τα σουτιέν που αγοράζουν στην Ιταλία οι καθολικές καλόγριες. Είναι τα εργαλεία που χρειαζόμαστε για να ζήσουμε τις ζωές μας.

Μάθαμε πως ζούσαν οι πρόγονοί μας από τα αντικείμενα που άφησαν πίσω τους. Με τον ίδιο τρόπο, από τα αντικείμενα που θα αφήσουμε εμείς πίσω μας, οι αρχαιολόγοι του μέλλοντος θα μελετήσουν το πως ζούμε εμείς.

Αυτός ήταν ο πρόλογος του βιβλίου 1.000 Extra Ordinary Objects, εκδ. Taschen. Σε αυτή την έκδοση ο οίκος παρουσιάζει μερικά από τα πιο περίεργα αντικείμενα καθημερινής χρήσης που έχουν φτιαχτεί στον κόσμο.

Η Βarbie σε κονσέρβα. Σάλτσα ντομάτας και ζυμαρικά σε σχήματα που συνδέονται με την περίφημη κούκλα: κολιέ, φιόγκος, καρδιά, μπουκέτο από λουλούδια και ψηλοτάκουνα. Το προϊόν απευθύνεται σε νεαρά κορίτσια – 3,7 εκατ. κουτιά πουλήθηκαν το 1997, καθιστώντας το πρώτο σε πωλήσεις στην αγορά ζυμαρικών με χαρακτήρες. Στις 248 θερμίδες ανά 200γρ. ίσως πρέπει να αναλογιστούμε την ποσότητα που θα φάμε  ώστε να μην ξεπεράσουμε τις σέξι αναλογίες της κούκλας – βάρος 45 κιλά , 99 εκ. μπούστο, 46 εκ. μέση και 84 εκ.  γοφοί.

c_7

Ακουστικά – κοχύλια. Με ένα τέτοιο ζευγάρι η θάλασσα δεν είναι ποτέ μακριά. Μπορούμε να τα τοποθετήσουμε στα αυτιά μας και να απολαύσουμε τον χαλαρωτικό ήχο που παράγουν και είναι όμοιος με αυτόν των θαλάσσιων κυμάτων.

Σαμπουάν με σκόρδο. Ο εφευρέτης Gordon Hecht ισχυρίζεται πως η συχνή χρήση του, λόγω της σύνθεσης που περιέχει μόνο αγνό έλαιο από σκόρδο, αποτρέπει την απώλεια του τριχωτού της κεφαλής, αυξάνοντας τη ροή του αίματος στα θυλάκια της τρίχας.

Κάποτε στο Τέξας. Πλέον οι γκόλφερς δεν έχουν πρόβλημα στο να υποδηλώσουν την τραχιά ταυτότητα που τους προσδίδουν οι συγκεκριμένες μπότες, απλά για να κυνηγήσουν ένα μικρό λευκό μπαλάκι σε περιποιημένο γκαζόν. Ο Neiman Marcus, πωλητής τους στο Ντάλας δίνει έναντι 370 δολαρίων, καουμπόικες μπότες με πέλματα που έχουν ειδικά καρφιά για το χορτάρι.

Μάρκετινγκ. Υπάρχουν τρεις λόγοι για τους οποίους θα επιλέγαμε να αγοράσουμε τα Death Cigarettes. Μπορεί να μας αρέσει η ειλικρίνεια της ετικέτας: «Το κάπνισμα βλάπτει σοβαρά την υγεία. Τα τσιγάρα είναι εθιστικά και καταβάλλουν τον οργανισμό. Αν δεν είστε καπνιστής μην το αρχίσετε». Ή ίσως θέλουμε να εκφράσουμε την αλληλεγγύη μας στους καρκινοπαθείς, αφού όσο καπνίζουμε τόσο πιθανότερο είναι να εκδηλώσουμε κι εμείς καρκίνο μια μέρα ενώ το 10% από τα κέρδη της Enlightened Tobacco Company προσφέρονται στην έρευνα για τον καρκίνο. Ή ίσως ο θάνατος δεν μας φοβίζει. Τόσο θρασύ μάρκετινγκ, στοχεύοντας στο γκρουπ ηλικίας 25-30, δεν είναι τόσο ρίσκο όσο φαίνεται: όχι μόνο γιατί οι νέοι είναι η ανερχόμενη αγορά καπνιστών, αλλά γιατί είναι και οι πιο ανοιχτοί σε νέες μάρκες τσιγάρων.

c_55

Ο Άγιος που καπνίζει. Αν βρεθείτε στην πόλη του Μεξικό και χρειάζεστε μια χάρη, τότε μπορείτε να αγοράσετε ένα αγαλματάκι του St. Hermano San Simon, να ανάψετε δύο τσιγάρα -ένα για τον ίδιο και ένα για εσάς και να προσευχηθείτε. Αν θέλετε να κόψετε το κάπνισμα ή δεν καπνίζετε καθόλου απλά ανάψτε ένα τσιγάρο γι ‘αυτόν και ζητήστε τη βοήθειά του.

Το μπαρ – θήκη βιολιού. Σχεδιάστηκε στη Γερμανία για όσους αγαπούν τα πάρτι και ταξιδεύουν συχνά στις μουσουλμανικές χώρες όπου η θρησκεία απαγορεύει την κατανάλωση αλκοόλ. Έχει γίνει ανάρπαστο στις χώρες της Σαουδικής Αραβίας.

Ένα μυστήριο. Η σκόνη Tripas del Diablo μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αποτρέψει κακές συνήθειες, όπως ο αλκοολισμός και το κάπνισμα, σύμφωνα με τους κατασκευαστές που ισχυρίζονται ότι το ψέκασμα της σκόνης σε σαλάτες θα κάνει τον εθισμό μας να εξαφανιστεί. Το πως γίνεται αυτό είναι ένα μυστήριο μιας και τα συστατικά παραμένουν άγνωστα.

pop_bad breath meter

French Kiss. Στην Ιαπωνία η δυσοσμία του στόματος σκοτώνει το status, μαζί και το ενδιαφέρον του ραντεβού μας. Η φορητή συσκευή French Kiss μετρά τη δυσοσμία αλλά και το πόσο έντονη είναι αυτή . Με τρεις καρδιές στην οθόνη είμαστε εντάξει, με μαύρη καρδιά υπάρχει πρόβλημα.

 

c_33

Μουσική για σκύλους και γάτες. Τα στρεσαρισμένα κατοικίδια τώρα μπορούν να χαλαρώσουν ακούγοντας το Music for Healthy Pets. «Η χαρούμενη αλλά γαλήνια μουσική είναι καλή για τα σκυλιά ενώ η ρομαντική μουσική καλή για τις γάτες», λέει ο Ιάπωνας κτηνίατρος Norio Aoki.

Το Thirsty Dog το συστήνουν οι κτηνίατροι μιας και είναι εμπλουτισμένο με βιταμίνες και άλλα θρεπτικά συστατικά που θα κρατήσουν το σκυλί υγιές. Υποκαθιστά το νερό της βρύσης ή χύνεται στη τροφή. Δεν χρειάζεται να το βάλουμε στο ψυγείο ενώ βγαίνει  και σε γεύση ψαριού για τις γάτες.

Ανοίξτε έναν τραπεζικό λογαριασμό στο κατοικίδιο σας. Στην Ιαπωνία στην Sanwa Bank. Το μόνο που χρειάζεται είναι να πάτε με το ζωάκι σας και τουλάχιστον ένα γιεν σε οποιοδήποτε κατάστημα. Το ζώο παίρνει το δικό του βιβλίο καταθέσεων και μαζί δώρο ένα σημειωματάριο για να κρατήσει φωτογραφίες και προσωπικά δεδομένα. Τα χρήματα του λογαριασμού μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διάφορα έξοδα, όπως είναι το κούρεμα, ο κτηνίατρος ή η κηδεία.

Horrible Bosses. Τώρα μπορείτε να βγάλετε την επιθετικότητά σας και να κάνετε μασάζ την ίδια στιγμή. Αυτό, με την απόκτηση της συσκευής μασάζ για τα πόδια “Ah Ecstasy! Stomping on Your Superiors”.  Με ένα βήμα πατάς σε δέκα κεφάλια αφεντικών και ακούς τις κραυγές από τον πόνο τους ενώ εσύ απολαμβάνεις ένα ωραίο μασάζ.

Αλεξίσφαιρο εσώρουχο. Αυτά τα σορτς κατασκευάστηκαν από την ίδια εταιρία που προμήθευε με προστατευτικά γιλέκα τον πρώην Ρώσο πρόεδρο Boris Yeltsin. Κρύβουν επτά πλάκες σιδήρου και χάλυβα προστατεύοντας το κάτω μέρος του στομάχου και τον καβάλο. Μπορούν να αποτρέψουν τη σφαίρα να διαπεράσει στο σώμα  όταν η βολή ρίπτεται ακόμα κι από απόσταση 5 μέτρων.

c_44

Ρίγες. Με ετήσιες διεθνείς πωλήσεις πάνω από 486 εκατομμύρια δολάρια η Aquafresh κατατάσσεται ανάμεσα στις τρεις οδοντόκρεμες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στις 65 χώρες όπου αυτές πωλούνται. Γιατί είναι τόσο δημοφιλής; Ίσως επειδή σπονσοράρει τον οδοντίατρο Dr. Jack Miller ο οποίος είναι παράλληλα επαγγελματίας οδηγός αγώνων αυτοκινήτου. Ίσως είναι η γεύση τσιχλόφουσκα που βγάζει για τα παιδιά. Ή ίσως είναι ο αριθμός χωρίς χρέωση για δωρεάν οδοντιατρικές συμβουλές που υπάρχει στις συσκευασίες. Τελικά μπορεί να είναι απλά οι χαρακτηριστικές ρίγες που κάνουν τη διαφορά.

Παρακαλώ καθίστε. Οι περισσότερες τουαλέτες στην Ινδία είναι απλά μια τρύπα στο έδαφος. Αν είστε πιασμένοι ή άρρωστοι και ίσως να μην είστε σε θέση να καθίσετε σ’ αυτή την άβολη στάση, μπορείτε να αγοράστε ένα αναδιπλούμενο κάθισμα τουαλέτας. Τοποθετείται πάνω από τη τρύπα για χρήση και μπορεί να αφαιρεθεί εύκολα αργότερα έτσι ώστε τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς να μην είναι αναγκασμένα να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες της τουαλέτας.

Μαθήματα αγγλικών στη τουαλέτα. Αυτό το χαρτί τουαλέτας δημιουργήθηκε για να βοηθήσει τους Ιάπωνες μαθητές της αγγλικής γλώσσας. Σε κάθε φύλλο υπάρχει μια χρήσιμη φράση και η καθημερινή χρήση του βοηθά στην εκμάθηση της γλώσσας.

pop_russian

Ρώσικη ρουλέτα για παιδιά. Παίζοντας το Kaba Kick ο παίκτης βάζει το όπλο στο κεφάλι του και τραβά τη σκανδάλη. Αντί για σφαίρες, ένα ζευγάρι ποδιών πετάγεται έξω από την κάννη όπου στο τέλος διαμορφώνεται ένας ροζ ιπποπόταμος. Αν το όπλο δεν πυροδοτηθεί, ο παίκτης κερδίζει πόντους.

c_88

Ωραία μαλλιά. Το Bubble Bath είναι ένα από τα προϊόντα που πλάσαρε με την επωνυμία της η Farrah Fawcett, γνωστή Αμερικανίδα ηθοποιός της δεκαετίας του ‘70. Ένα σαμπουάν και ένα βοήθημα γυμναστικής που λεγόταν Exerstik. Καλλίγραμμοι σταρ συχνά προμοτάρουν όργανα γυμναστικής στην Αμερική, πληρώνονται και αυτά παίρνουν δημόσια προβολή. Η εταιρία πουλάει περισσότερα και οι καταναλωτές νομίζουν ότι θα αποκτήσουν το ίδιο σώμα με τον σταρ. Όμως, δεν παίρνουν πάντα αυτό που θέλουν. Το Exestik της Fawcett (ένα ελαφρώς κυρτό ραβδί με μαξιλαράκια) υποτίθεται ότι βοηθούσε στη γύμναση των γλουτών, της γάμπας, της μέσης και των χεριών. Όταν το προϊόν δοκιμαζόταν, κάποιες από τις προτεινόμενες ασκήσεις κρίθηκαν επιβλαβείς κι έτσι και το Exerstik κρίθηκε τόσο χρήσιμο όσο ένα σκουπόξυλο. Τουλάχιστον το σαμπουάν έκανε ωραία μαλλιά.

Θαύμα! Ο Θεός μπορεί να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος. Αυτό ισχυρίζονται οι γυμναστές του προγράμματος του χριστιανικού κέντρου υγείας και απώλειας βάρους. Εκεί μελετούν τη Βίβλο και προσεύχονται κάνοντας γυμναστική με την ελπίδα πως ο Κύριος θα πάρει αυτό το βάρος από πάνω τους.

c_99

Το ξυπνητήρι Αzan. Οι μουσουλμάνοι προσεύχονται πέντε φορές την ημέρα και αυτό το ρολόι τους θυμίζει πότε να το κάνουν. Καθώς ο χρόνος πλησιάζει, κόκκινα φώτα αναβοσβήνουν αγχωτικά μέσα από το εσωτερικό του ναού ενώ από τους μιναρέδες ακούγεται μια φωνή να λέει μελωδικά “Allah-Akbar” που σημαίνει: ο Θεός είναι μεγάλος.

Όταν η Λαίδη Νταϊάνα παντρεύτηκε τον Κάρολο το 1981, στην τελετή φορούσε ένα πέπλο το οποίο είχε κεντημένα στο χέρι πάνω από 10.000 μικροσκοπικά μαργαριτάρια. Μία δεκαετία αργότερα φωτογραφήθηκε φορώντας ένα μαντήλι μουσουλμάνας σε μία επίσκεψη της στο τζαμί Al-Azhar στην Αίγυπτο. Αυτή η εικόνα ενέπνευσε τους κατασκευαστές της Hijabat al Iman από τη Συρία να πάρουν τη φωτογραφία της και να τη χρησιμοποιήσουν στην συσκευασία τους.