Η κρίση έχε πλήξει όλους τους τομείς στην χώρα μας. Δεν μπόρεσαν να της ξεφύγουν ούτε τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, όσο παντοδύναμα κι αν έμοιαζαν. Για την ακρίβεια τα μέσα επλήγησαν πολύ παραπάνω από άλλα επαγγέλματα και τομείς καθώς έγιναν και αποδέκτης της κατακραυγής του κοινού που τα θεωρεί συνένοχους και πιστεύει ότι συνέβαλλαν σε μεγάλο βαθμό στο να βρεθεί η χώρα σε αυτή την κατάσταση.

Η κατάρρευση αυτή της ενημέρωσης στην Ελλάδα αποτέλεσε και θέμα μελέτης του Reuters Institute for the Study of Journalism.

Κατά την διάρκεια της περασμένης χρονιάς τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα υπέφεραν από τις αυξημένες πιέσεις των διαφημιστικών αλλά και την αβεβαιότητα όσον αφορά στα σχέδια της κυβέρνησης για τις τηλεοπτικές άδειες. Για δεκαετίες οι κυβερνήσεις της χώρας έδιναν στα κανάλια προσωρινές άδειες αποσκοπώντας στην εύνοια και συνεργασία των καναλαρχών. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πήρε το ρίσκο να μοιράσει μόνιμες πλέον άδειες σε τέσσερις μόνο σταθμούς πανελλήνιας εμβέλειας, αντί για εφτά. Έγιναν αιτήσεις για άδεια από έντεκα πρόσωπα, εκ των οποίων οι τέσσερις αποκλειστήκαν γιατί δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις που είχαν τεθεί από την κυβέρνηση. Οι εφτά διεκδικητές που απέμειναν μπήκαν σε μια διαδικασία πλειστηριασμού για τις τέσσερις άδειες ξοδεύοντας συνολικά  246 εκ ευρώ, ένα αστρονομικό ποσό δεδομένης της κατάστασης που βρίσκονται τα ελληνικά media.

Τον Οκτώβριο του 2016 το Συμβούλιο της Επικρατείας μπλόκαρε την διαδικασία, απαιτώντας να περάσει πρώτα από το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, που είναι και ο αρμόδιος φορέας. Τα εκατομμύρια που μαζεύτηκαν από την διαδικασία πλειστηριασμού επεστράφησαν και τα κανάλια συνέχισαν να εκπέμπουν κανονικά μέχρις ότου  υπάρξει κάποιο νέο δεδομένο.

Εκτός από την αμφιλεγόμενη διαδικασία απονομής αδειών, το μεγαλύτερο και παλαιότερο κανάλι της χώρας, το MEGA, αναγκάστηκε να σταματήσει όλες τις παραγωγές του εξαιτίας των χρεών που είχαν μαζευτεί. Ο σταθμός έχει περάσει το μεγαλύτερο μέρος του 2017 παίζοντας επαναλήψεις σε μια προσπάθεια να αποπληρώσει τα χρέη του και να εκμηδενίσει το κόστος παραγωγής. Ο ΔΟΛ, ο μεγαλύτερος μέτοχος του σταθμού και ιδιοκτήτης δυο εκ των μεγαλύτερων εφημερίδων και του μεγαλύτερου ενημερωτικού site της χώρας, αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα και δυσκολεύεται να αποπληρώσει τα χρωστούμενα του.  Τον Ιούνιο που διανύουμε ο κύριος Μαρινάκης, εφοπλιστής και ιδιοκτήτης του Ολυμπιακού, εξαγόρασε μεγάλο μέρος του ΔΟΛ για 23 εκ ευρώ.

Όσο αφορά στην τηλεοπτική αγορά, η έρευνα δείχνει ότι ο ΣΚΑΙ έχει πλέον τα υψηλότερα νούμερα στις μεταδόσεις και αύξησε τις μετοχές του κατά 5%, με τον Αντ1 και τον Alpha να ακολουθούν με νούμερα ίδια με τα περσινά. Αυτή η αλλαγή οφείλεται κυρίως στην αδράνεια του MEGA.

Στις εφημερίδες από την άλλη συνεχίζεται η πτώση στις πωλήσεις από πέρυσι Συνολικά οι κυριακάτικες εφημερίδες έχουν δει πτώση στις πωλήσεις τους τις τάξεως του 25%, πωλώντας μόνο 300.000 φύλλα σε σύγκριση με το 1,2 εκ που πουλούσαν το 2008. Παρόλα αυτά, όμως, κυκλοφόρησαν δυο νέες εφημερίδες από επιχειρήσεις που δεν κατάφεραν να πάρουν μια από τις πολυπόθητες τηλεοπτικές άδειες, αποδεικνύοντας πως τα ΜΜΕ αποτελούν ακόμα τον καλύτερο τρόπο για να αποκτήσει κάποιος πολιτική επιρροή στην Ελλάδα.

Το 95% των Ελλήνων ενημερώνεται από το ίντερνετ, χωρίς όμως να είναι πιστό σε ένα μόνο μέσο. Η Ελλάδα είναι στην κορυφή όσο αφορά στην ενημέρωση μέσω διαδικτύου, σύμφωνα με την έρευνα και την περνά μόνο η Τουρκία. Στη μακριά λίστα των ιστοσελίδων με την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα  συναντάμε και πολλές που ασχολούνται με θεωρίες συνομωσίας από θέματα υγείας μέχρι και την πολιτική.

Μόνο το 6% των Ελλήνων είναι διατεθειμένο να πληρώσει για την διαδικτυακή του ενημέρωση, γεγονός που δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς ελάχιστες ιστοσελίδες απαιτούν χρηματική ανταμοιβή για τις υπηρεσίες ενημέρωσης που προσφέρουν. Άλλοι λόγοι είναι ότι τα μέσα αυτά δεν θεωρούνται ιδιαιτέρως έμπιστα και οι μισθοί στην χώρα συρρικνώνονται  χρόνο με τον χρόνο, όπως επίσης και της έλλειψης κουλτούρας πληρωμής για την ενημέρωση. Στην Ελλάδα το 57% των χρηστών του ιντερνέτ  κάτω των 35 χρησιμοποιεί προγράμματα που εμποδίζουν τις διαφημίσεις , γεγονός που αποτελεί ποσοστό ρεκόρ, ενώ το 69% χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να ενημερώνεται,. Αυτά τα δυο σε συνδυασμό κάνουν πολύ δύσκολη την είσπραξη κερδών για τις ιστοσελίδες, άσχετα με την επισκεψιμότητα που μπορεί να έχουν.

Το Facebook παραμένει η νούμερο 1 πηγή ενημέρωσης για τους Έλληνες, σε ποσοστό 62%, ενώ πολλοί χρησιμοποιούν και το You Tube. Εντύπωση προκαλεί, επίσης, και το πόσο σχολιάζουν οι Έλληνες στα social media, που αποδεικνύει πόσο βαθιά διχασμένη είναι η ελληνική κοινωνία και πόσο λίγο εμπιστεύεται τους δημοσιογράφους.

Πηγή: Reuters