Όλοι ξέρουμε πάνω-κάτω πως να χρησιμοποιούμε το ελαιόλαδο. Σε άλλους αρέσει να το χρησιμοποιούν στην μαγειρική τους, σε άλλους ως συνοδευτικό στις σαλάτες, άλλοι πάλι το βάζουν σε μια απλά φέτα ψωμί με λίγο ρίγανη και λίγο αλάτι.

Έχετε όμως κοιτάξει ποτέ ένα μπουκάλι ελαιόλαδο και να σκεφτήκατε να πιείτε μια μεγάλη γουλιά από το πράσινο αυτό υγρό; Το έχετε μπροστά σας. Ένα μπουκάλι καλό, ακριβό ελαιόλαδο. Πόσο γκλαμουριά θα ήταν ίσως αν το πίνατε;

Τις τελευταίες δυο δεκαετίες το ελαιόλαδο έκανε ένα μεγάλο ταξίδι από τις κουζίνες των μεσογειακών χωρών και έφτασε ως την άλλη άκρη του Ατλαντικού. Χαρακτηριστικά, η κατανάλωση ελαιόλαδου στις ΗΠΑ αυξήθηκε από 130.500 τόνους το 1997 σε 315.000 το 2017. Βέβαια, καλά τα νούμερα και οι στατιστικές, αλλά ας ξαναγυρίσουμε στο θέμα μας. Αυτό με το αν θα πίνατε ένα ολόκληρο μπουκάλι ελαιόλαδο; Τι θα γινόταν τότε;

Αρχικά, θα πρέπει να κάνουμε μερικές υποθέσεις. Ας υποθέσουμε λοιπόν, ότι χρησιμοποιείτε το ελαιόλαδο με μέτρο γενικότερα. Αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ πιθανό να έχετε στην κουζίνα σας ένα μπουκάλι 500 γραμμαρίων. Ας υποθέσουμε επίσης, ότι βλέπετε πολλές εκπομπές μαγειρικής και πλέον αγοράζετε μόνο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο.

Ανάλογα με την ικανότητά σας να καταπιείτε ένα ημιιξώδες υγρό, η αντίδρασή σας θα ποικίλλει από το καλό είναι μέχρι το ας πούμε ότι δεν ήταν και τόσο χάλια. Με λίγα λόγια: δεν είναι εντελώς ακατόρθωτο να πιείτε ένα ολόκληρο μπουκάλι ελαιόλαδο.

Ωραία. Ήπιατε όλο το μπουκάλι. Συγχαρητήρια. Τώρα τι στο καλό ήταν αυτό που βάλατε μέσα στο σώμα σας; Λοιπόν, το ελαιόλαδο, όπως όλα τα φαγητά, περιέχει θερμίδες. Για την ακρίβεια μια κουταλιά είναι 119 θερμίδες, πράγμα που σημαίνει ότι όλο το μπουκάλι είναι 3.800 θερμίδες. Και πάλι τέλεια δουλειά.

Είναι όμως καλό κάτι τέτοιο; Αν είστε ο Ντουέιν «The Rock» Τζόνσον, που πρέπει να καταναλώνει 5.000 θερμίδες ημερησίως για να μπορεί να βάλει κι άλλον μυϊκό ιστό, τότε το να πίνατε ένα ολόκληρο μπουκάλι ελαιόλαδο, αν και δεν θα σας το συστήναμε, δεν θα ήταν δα και τόσο κακό.

Ντουέιν «The Rock» Τζόνσον

Αν όμως, δεν είστε γίγαντας σαν τον Τζόνσον, αλλά, ένας κανονικός άνθρωπος, ο οποίος χρειάζεται ημερησίως από 1.500 έως 3.000 θερμίδες, τότε μάλλον το παρακάνατε, αφού μέσα σε λίγη ώρα πήρατε πολύ περισσότερες θερμίδες απ’ όσες χρειάζεστε. Όπως ήδη πολύ πιθανόν να γνωρίζετε, όσες θερμίδες δεν μπορεί να κάψει ο οργανισμός σας, τις αποθηκεύει σε λίπος. Άρα, συγχαρητήρια και πάλι. 

Στο κάτω-κάτω, το ελαιόλαδο είναι ένα λίπος με το οποίο μαγειρεύουμε και τα λίπη σε γενικό βαθμό είναι καλά. Τα σώμα σας χρειάζεται λίπη και το ελαιόλαδο έχει από εκείνα τα οποία το σώμα σας λιγουρεύεται άσχημα. Αποτελείται κυρίως από καλά λιπαρά, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως στην σύστασή του δεν περιέχει και κακά λιπαρά. Ο οργανισμός υγείας των ΗΠΑ, συστήνει να καταναλώνονται από 47 έως 95 γραμμάρια λιπαρών καθημερινά. Το μπουκάλι λάδι που μόλις κατεβάσατε όμως, περιέχει 448 γραμμάρια λιπαρών.

Τί σημαίνει αυτό; Ότι μόλις καταναλώσατε πολλά περισσότερα λιπαρά απ’ όσα σας είναι αναγκαία για μια ολόκληρη εβδομάδα. Σύμφωνα με την Βασάντι Μαλίκ, επιστήμονα στο πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, μια τέτοια ενέργεια θα σας δημιουργήσει και προβλήματα στο πεπτικό σας σύστημα.

Άρα, για να ανακεφαλαιώσουμε. Αν καταβροχθίσετε ένα ολόκληρο μπουκάλι λάδι θα αισθάνεστε χορτασμένος, πιο παχύς και πολύ πιθανό να περάσετε καμιά ώρα αγκαλιά με την λεκάνη της τουαλέτας.

Όταν όμως, το ελαιόλαδο καταναλώνετε με μέτρο τότε, κάνει πολύ καλό. «Υπάρχει μεγάλος αριθμός καρδιομεταβολικών οφελών που συνδέονται με την κατανάλωση του ελαιόλαδου», γράφει η Μαλίκ. «Το ελαιόλαδο βοηθάει στο να αποφεύγονται οι καρδιοαγγειακές νόσοι». 

Έρευνα του 2017 έδειξε πως όσοι ενήλικες κατανάλωναν καθημερινά τέσσερις κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο, είχαν χαμηλότερα επίπεδα χοληστερίνης LDL (η κακή χοληστερίνη), ενώ είχαν αυξήσει τα επίπεδα της χοληστερίνης  HDL (η καλή χοληστερίνη).

Προφανώς το να πιείτε μονομιάς ένα μπουκάλι ελαιόλαδο, δεν θα είχε μακροπρόθεσμα οφέλη για τον οργανισμό σας, υπάρχουν όμως και πολύ χειρότερα πράγματα που θα μπορούσατε να πιείτε. Άρα… άσπρο πάτο!

Πηγή