Εάν δεν βρίσκεσαι ήδη σε μια παραλία να απολαμβάνεις τις καλοκαιρινές διακοπές, τότε σίγουρα θα ετοιμάζεις την βαλίτσα σου για κάποιο ελληνικό νησί, ξεκινώντας φυσικά από την κράτηση δωματίου σε κάποιο ξενοδοχείο ή πανσιόν. Εάν δεν είσαι ένας απλός παραθεριστής ίσως να είσαι ένας από τους 40.000 και πλέον επιχειρηματίες τουριστικού καταλύματος και σίγουρα θέλεις να γλιτώσεις χρόνο, να διαχειριστείς εύκολα και γρήγορα τις κρατήσεις σου, να απαλλαχτείς από τα περιττά τηλεφωνήματα, τις ‘’βόλτες’’ στις Τράπεζες, τις δαπάνες της μηχανοργάνωσης ακόμα και τη δυσλειτουργική ιστοσελίδα σου.
Την λύση στο πρόβλημά σου έρχεται να δώσει ο Νίκος Αναγνώστου, ιδρυτής και εμπνευστής του Discoveroom, ο οποίος σε παρακινεί να κατεβάσεις δωρεάν την εφαρμογή του στο iPhone ή στο android κινητό σου και να αφήσεις στο παρελθόν τη χρήση του σταθερού τηλεφώνου. Το πρωτοποριακό και εύχρηστο application μέχρι στιγμής απευθύνεται μόνο σε ιδιοκτήτες μικρομεσαίων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων αλλά σύντομα θα έχουμε την δυνατότητα να το χρησιμοποιήσουμε και εμείς που σπαταλάμε πολύ χρόνο άσκοπα μέχρι να καταλήξουμε στο δωμάτιο που μας ταιριάζει.
Ο επιχειρηματίας που ενδιαφέρεται να γίνει μέλος του Discoveroom ακολουθεί τα εξής απλά βήματα:
Κατεβάζει το app στο smart phone του ή μπαίνει στο www.discoveroom.com από τον Υπολογιστή του, εγγράφεται στην υπηρεσία και καταχωρεί τα στοιχεία προς ενοικίαση. Τώρα έχει την δυνατότητα να ελέγχει τη διαθεσιμότητα των δωματίων του, να ενημερώνεται για τις κρατήσεις του, να οργανώνει προσφορές και να αλλάζει τις τιμές των διανυκτερεύσεων ανά πάσα στιγμή, μέσω του κινητού του.
Ο κ. Αναγνώστου είναι ένας ώριμος επαγγελματίας με πολύ καλή γνώση της Αγοράς και της Οικονομίας. Ξεκίνησε την προσωπική του startup εταιρεία τον Οκτώβριο του 2013 και απέσπασε χρηματοδότηση άνω των 100.000 ευρώ από τo επενδυτικό ταμείο Jeremy Openfund II. Σήμερα φιλοξενεί στο Discoveroom πάνω από 450 καταλύματα και πιστεύει πως ο τουρίστας είναι ο καλύτερος διαφημιστής της Χώρας μας για αυτό και παροτρύνει τον Έλληνα επιχειρηματία να απαλλάξει από το άγχος τους ξένους επισκέπτες και να τους εξασφαλίζει ποιοτικές διακοπές. Μας υπενθυμίζει ότι οι Έλληνες είναι- πάνω από το μέσο Ευρωπαίο- ενεργοί στα social media, μια ευκαιρία που δεν πρέπει να μείνει ανεκμετάλλευτη στον τομέα του τουρισμού!
Σε άλλη σας συνέντευξη δηλώσατε ότι τα startup απαντούν σε πραγματικές ανάγκες καταναλωτών και ξεκινούν συνήθως από τις ανάγκες των ιδρυτών τους. Ποια ήταν λοιπόν η δική σας αφορμή για την δημιουργία του Discoveroom; Από πού ξεκινάει το ταξίδι της ιδέας σας;
Η ιδέα ήρθε όταν έψαχνα για δωμάτιο σε κάποιο νησί το καλοκαίρι του 2012. Προσπάθησα να βρω από το internet πηγαίνοντας στα γνωστά site των online travel agents αλλά αυτό που βρήκα δεν με ικανοποιούσε ούτε ως προς την τιμή ούτε κι ως προς την ποικιλία. Άρχισα λοιπόν ν’ αναζητώ καταλύματα που δεν εμφανίζονταν στους online travel agents ώσπου, μετά από αρκετό ψάξιμο είναι η αλήθεια, διαπίστωσα ότι ήταν και πολλά και με καλύτερες τιμές. H διαδικασία της κράτησης μέσω τηλεφώνου ήταν αργή, απαιτούσε πολλά τηλεφωνήματα σε πολλά καταλύματα, καθυστέρηση που μεγάλωνε με την διαδικασία της αποστολής προκαταβολής μέσω τραπέζης, την τηλεφωνική επιβεβαίωση και τα συναφή. Όλα αυτά με προβλημάτισαν και έτσι κατέληξα πως, εάν μπορούσε κάποιος να βοηθήσει στην οργάνωση και τον εκμοντερνισμό των μικρών καταλυμάτων, αυτό το όφελος τελικά θα το καρπωνόταν κι ο τυχαίος επισκέπτης τους, άρα όλοι μας!
Πώς προέκυψε το όνομα Discoveroom;
Το όνομα δεν προέκυψε τόσο απλά. Ήθελα κάτι που να έχει τη λέξη ‘room’ μέσα και που να φανερώνει και το τι προσπαθούμε να κάνουμε. Πήρε αρκετούς μήνες αναζητήσεων και δοκιμών, αγόρασα τουλάχιστον άλλα 12 πριν καταλήξω στο Discoveroom, το οποίο, ενώ λένε ότι τα πετυχημένα ονόματα είναι τα μικρά, παρότι μεγάλο, μου φάνηκε το πιο ταιριαστό για την περίπτωση μου. Έτσι ‘κλήρωσε’ Discoveroom!
Από πότε λειτουργεί το Discoveroom; Από πόσα μέλη απαρτίζεται η ομάδα σας;
Η Discoveroom ΙΚΕ, η εταιρεία δηλαδή, ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 2013 αλλά πρακτικά η λειτουργία ξεκίνησε με την πρώτη χρηματοδότηση, δηλαδή τον Οκτώβριο του ’13. Τώρα είμαστε οκτώ (οι δύο είναι part time) και σύντομα θα γίνουμε 10. Στο τελικό σχήμα η μισή ομάδα θα απασχολείται στην παραγωγή των εφαρμογών κι οι υπόλοιποι θα έχουν εμπορικούς ρόλους (μάρκετινγκ, πωλήσεις κτλ).
Ποια ήταν τα μεγαλύτερα ρίσκα και ποια τα εμπόδια που αντιμετωπίσατε;
Τα startup είναι ένα ρίσκο εξ ορισμού. Το ρίσκο αυτό συνίσταται στο ότι κινούνται και μεγαλώνουν πολύ γρηγορότερα απ’ ότι θα επέτρεπε η κερδοφορία τους, επειδή βασίζονται σε κάποια χρηματοδότηση. Πράγμα που σημαίνει ότι στο ραντεβού με τα κέρδη στο μέλλον πρέπει να είσαι συνεπής, αλλιώς κινδυνεύεις με απότομη προσγείωση, για να το πω κομψά. Όσο για τα εμπόδια, αυτά είναι πολλά και συνεχή. Η μεγαλύτερη δυσκολία μέχρις στιγμής έχει αποδειχτεί ότι είναι το να βρεις τον κόσμο που χρειάζεσαι την ώρα που τον χρειάζεσαι.
Οι Έλληνες μικρομεσαίοι επιχειρηματίες έχουν δείξει ενδιαφέρον για την εφαρμογή σας;
Ναι, τα σχόλια που έχουμε ακούσει μέχρι στιγμής είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία θετικά κι ενθαρρυντικά. Κι αυτό μας γεμίζει αισιοδοξία για το μέλλον.
Έχετε παρατηρήσει σημαντική αύξηση στις εγγραφές των χρηστών κατά την καλοκαιρινή περίοδο που οι ελληνικοί προορισμοί είναι αρκετά δημοφιλείς;
Η μεγάλη αύξηση εγγραφών ήρθε τον Ιούνιο οπότε, ναι, κι η περίοδος φαίνεται πως έχει παίξει ρόλο. Όσον αφορά τους προορισμούς, φαίνεται να επιβεβαιώνεται η γενικότερη στατιστική της χώρας, δηλαδή οι περισσότερες εγγραφές προέρχονται από τους μεγάλους προορισμούς όπως Κρήτη, Δωδεκάνησα, Επτάνησα, Κυκλάδες και Χαλκιδική κυρίως. Για μένα αυτό σημαίνει ότι εκεί υπάρχει πιο πιεστική ανάγκη κι η ενασχόληση με τον τουρισμό. Όμως δεν πρέπει να παραβλέψουμε ότι οι ευκαιρίες για τους τουρίστες είναι στις άλλες περιοχές. Τις λιγότερο γνωστές και τις λιγότερο εξερευνημένες.
Απευθύνεστε μόνο στην ελληνική αγορά;
Όχι. Το αντίθετο! Μπορεί η αφορμή και το ξεκίνημα να είναι η Ελλάδα, αλλά απευθυνόμαστε σ’ όλο τον κόσμο. Τα μικρά καταλύματα έχουν πάνω κάτω τα ίδια χαρακτηριστικά, ιδιαιτερότητες και προβλήματα ανεξαρτήτως γεωγραφικού μήκους και πλάτους. Άλλωστε, δεν θα είχαμε ιδιαίτερο ενδιαφέρον σαν startup να απευθυνόμαστε μόνο στην ελληνική αγορά. Από τις εγγραφές μας ένα 20% προέρχεται από άλλες χώρες, κι αυτό χωρίς ιδιαίτερο μάρκετινγκ.
Γιατί στοχεύετε σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις;
Γιατί εκεί υπάρχει ανάγκη. Τα μεγάλα ξενοδοχεία διαθέτουν πληθώρα λύσεων από πολλούς και καλούς προμηθευτές.Εμείς προσπαθούμε να μειώσουμε το χάσμα μεταξύ μικρών και μεγάλων. Κι αυτό είναι κάτι που το internet έχει δώσει πολλά δείγματα ότι μπορεί να το καταφέρει.
Ήταν εύκολο να βρείτε χρηματοδότες;
Ήμασταν μάλλον τυχεροί κατά το εξής: Όταν πρωτοσκέφτηκα την ιδέα, είχα κατά νου να βρω χρηματοδότες εκτός Ελλάδος γιατί απλά στην Ελλάδα δεν υπήρχαν, αλλά όταν η ιδέα είχε πια διαμορφωθεί και δουλευτεί σε ικανοποιητικό βαθμό, είχαν εμφανιστεί και τα πρώτα ελληνικά venture capitals για startups χάρις στην κοινοτική πρωτοβουλία Jeremy. Ενός τέτοιου fund (του Openfund) χτυπήσαμε την πόρτα και το αποτέλεσμα ήταν οι δύο γύροι χρηματοδότησης μέχρις στιγμής.
Τι θέλετε να προσθέσετε στο app για να γίνει ακόμα πιο χρηστικό; Α, είναι πάρα πολλά αυτά που θέλουμε να προσθέσουμε! Ήδη κάνουμε ένα μεγάλο ανασχεδιασμό βασισμένο και στο αρχικό μας πλάνο αλλά και στο feedback που πήραμε από τους χρήστες μας. Σκοπός μας είναι να μπορούμε να υποστηρίξουμε όλες τις λειτουργίες που έχουν τα πακέτα για τα μεγάλα ξενοδοχεία αλλά να τις απλοποιήσουμε και να τις φέρουμε στα μέτρα των μικρών. Θέλουμε να τους δώσουμε τη δυνατότητα να μπορούν να διασυνδεθούν με τρίτα συστήματα κρατήσεων, να δέχονται κρατήσεις από την ιστοσελίδα τους και να μπορούν να προβάλλονται και μέσα από την δική μας, ειδικά αυτοί που δεν διαθέτουν ιστοσελίδες ή διαθέτουν ιστοσελίδες παλαιότερης κατασκευής κι αισθητικής.
Τι άλλα βήματα μπορούν να γίνουν για την ενίσχυση του Έλληνα επιχειρηματία που ασχολείται με τον τουρισμό και ειδικά με τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις;
Νομίζω οτιδήποτε βοηθάει τον μικρομεσαίο να διασυνδεθεί είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Τα μεγάλα πρακτορεία δημιουργούν πακέτα που είναι και χαμηλού κόστους και περιλαμβάνουν πρακτικά τα πάντα. Για να κάνει κάτι αντίστοιχο ο μικρομεσαίος θα πρέπει να μπορεί να διασυνδεθεί με τον άλλο μικρομεσαίο (πχ ο ξενοδόχος με τον εστιάτορα) για να μπορούν να συνθέσουν το αντίστοιχο του πακέτου. Όμως το κριτήριο δεν θα πρέπει να είναι το κόστος και μόνο, αλλά κι η ποιότητα και, κυρίως, το ν’ αφαιρέσουν το άγχος από τον τουρίστα. Αν ο τουρίστας νοιώσει καλά, ανεξάρτητα από το λόγο, αυτό θα το εκπέμψει στο περιβάλλον του, όταν γυρίσει στην πατρίδα του, και θα γίνει ο καλύτερος διαφημιστής μας.
Πώς είναι η συνεργασία σας με το Τhe Cube; Ποια είναι η γνώμη σας για την βοήθεια που παρέχουν στις startup επιχειρήσεις;
Το The Cube, κι οι άλλοι αντίστοιχοι συνεργατικοί χώροι, είναι επίσης μια βοήθεια που τα startup δεν διέθεταν πριν 3 χρόνια. Σου επιτρέπουν να ξεκινήσεις την επιχείρηση σου άμεσα, χωρίς να νοιάζεσαι για ενοικιοστάσια, έπιπλα, λογαριασμούς ΔΕΗ κτλ. Στις πρώτες μέρες ενός startup, που θες να είσαι απερίσπαστος στο μέγιστο βαθμό, αυτό είναι πολύτιμη βοήθεια και γι αυτό συνίσταται ανεπιφύλακτα.
Tι θα σήμαινε επιτυχία για την εταιρεία σας; Πώς φαντάζεστε την εταιρεία σας σε 5 και σε 10 χρόνια;
Οι δυνατότητες επιτυχίας που ανοίγονται μπροστά μας είναι δύο. Ή θα φτάσουμε να γίνουμε μια διεθνής εταιρεία που θα πατάει γερά στα πόδια της, θ’ αναγνωρίζεται ως leader ή key player στον χώρο της και θα συνεχίσει να μεγαλώνει, ή θα εξαγοραστούμε από μια μεγαλύτερη που θα δει κάτι συμπληρωματικό σ’ αυτό που φτιάχνουμε και θα θέλει να μας προσθέσει στο προϊόν της portfolio. Και οι δύο περιπτώσεις επιτυχία είναι. Προσωπικά θα προτιμούσα την πρώτη αλλά σ’ αυτά τα πράγματα παίζει πολύ μεγάλο ρόλο κι η τύχη.
Μεγαλύτερη σημασία τελικά έχει η πρωτοτυπία ή η χρηστικότητα;
Μεγαλύτερη σημασία έχει να καλύπτει μια πραγματική ανάγκη. Αν αυτή την ανάγκη δεν την έχει καλύψει κανείς άλλος ως τότε, το λέμε πρωτοτυπία. Αν την καλύπτει καλύτερα από άλλους τότε μιλάμε για καλύτερη ποιότητα, χρηστικότητα, ταχύτητα και πολλά άλλα. Δεν υπάρχει κανόνας. Και δεν πρέπει να ξεκινάει κανείς κάνοντας έναν υπολογισμό του τύπου ‘αν θα είμαι πρωτότυπος έχω μεγαλύτερες πιθανότητες να πετύχω’. Η Google δεν ήταν η πρώτη μηχανή αναζήτησης, δεν ήταν ούτε καν η δεύτερη ή η τρίτη. Δεν είναι πάντα καλό να είσαι ο πρώτος σε μια αγορά. Δεν ξέρεις καν αν αυτό που ορίζεις σαν αγορά, υπάρχει.
Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο startuper που θέλει να ασχοληθεί με τον κλάδο του τουρισμού; Έχω πει κι αλλού ότι η συμβουλή μου προς τους Έλληνες startupers είναι να είναι πιο πρακτικοί, να μην επιδιώκουν να λύσουν προβλήματα στα οποία έχουν σκοντάψει κολοσσοί, ούτε προβλήματα στα οποία χρειάζεται μια πραγματικά μεγάλη καταναλωτική αγορά για να τεστάρεις τη λύση σου, ούτε προβλήματα που θ’ απαιτήσουν τεράστιες χρηματοδοτήσεις για να προχωρήσουν. Γι αυτό το λόγο προτιμώ τα B2B startup. Γιατί οι επιχειρήσεις έχουν απειρία αναγκών, πληρώνουν ευκολότερα ο,τι χρειάζονται κι έτσι τα startup μπορούν σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα να σταθούν στα πόδια τους και να μην κρέμεται η ζωή τους από μια κλωστή ανάλογα με το αν θα βρουν χρηματοδότη.
Τελικά οι startup επιχειρήσεις είναι αποκλειστικά ”δουλειά” των νέων; Ένας μεγαλύτερος σε ηλικία επιχειρηματίας έχει τις ίδιες δυνατότητες να προβάλλει την ιδέα του, να ξεκινήσει τη δική του startup επιχείρηση και να πετύχει;
Οι στατιστικές λένε ότι οι πολλοί νέοι επιχειρηματίες που πετυχαίνουν είναι μάλλον η εξαίρεση. Ο μέσος όρος ηλικίας των πετυχημένων founder είναι τα σαράντα. Κι αυτό δεν μπορεί παρά να έχει σχέση με την εμπειρία αλλά και με το γεγονός ότι η όποια επαγγελματική διαδρομή μέχρι αυτή την ηλικία, βοηθάει στο να διαπιστώσει κανείς πολλά προβλήματα, από μια μεγάλη θεματική γκάμα, που χρήζουν λύσης. Από την άλλη μεριά οι νέοι έχουν ένα πλεονέκτημα, που δεν είναι εχέγγυο επιτυχίας μεν αλλά που μπορεί να τους δημιουργήσει σχετικά ανώδυνα εμπειρία: δεν έχουν, στις περισσότερες περιπτώσεις, οικογενειακές υποχρεώσεις, δεν έχουν έντονες βιοτικές ανάγκες, πράγμα που τους επιτρέπει να δοκιμάσουν και να ρισκάρουν πολύ ευκολότερα από έναν σαραντάρη.